Борис Калоянов: Шокът от по-високия акциз върху алкохола ще се усети най-силно в ниския и средния ценови сегмент
В заводите се инвестира усилено в ново високотехнологично оборудване за производство и бутилиране на вино. През 2001 г. успешно бе реализирана една такава инвестиция - линията Bag-In-Box (вино в кутия) на френската фирма Smurfit Socar, монтирана във “Винком” АД - Бургас.
В: Как ще се отрази повишаването на акциза върху цените и очаквате ли негативен ефект върху продажбите?
- Ние бяхме предварително информирани за акциза - докато законът вървеше на първо и второ четене в парламента, ние се опитахме да се подготвим. Както знаете, акцизът се повишава с около 70 ст. на 700 г, т.е. на бутилка. Ние проведохме подготовка в две стъпки - в края на миналата година увеличихме цените с 35 ст., като се бяхме договорили и с нашите големи дистрибутори и търговци в мрежата, и съответно сега пренесохме тежестта с още 35 ст., за да може пазарът да поеме товара на акциза. Както знаете, всяка една продукция си има съответната себестойност, има съответните разходи по продажби и съответните търговски отстъпки, но въпреки всички тези фактори ние трябва да се съобразяваме и с пазара.
При всички случаи обаче очакваме шок. Тук става дума за високоалкохолните напитки. Ние очакваме шок в областта на продукцията от по-ниския ценови сегмент. Така, разбира се, е не само при нас, такава е ситуацията при всички производители на алкохол. При нас обаче нещата са малко смесени. Нашите продукти, специално високоалкохолните напитки и вината, около 90% са от средния и високия ценови сегмент. Такива са и ракията "Бургас 63" и "Аламбик", която е една сравнително скъпа ракия, и "Поморийска гроздова", която е от средния клас. Там може би контингентът клиенти няма да усети толкова силно тези 30 или 70 стотинки на бутилка. Докато очакванията ми са, че в по-ниския ценови сегмент естествено ще има известно отдръпване. Там възможностите на пазара са ни ясни. Самите дистрибутори направиха предварителни зареждания, за да се опитат да задържат цената и да не шокираме клиентите. В общи линии очакванията са такива. Да, определено ще има шок, но той не е наложен от нас.
Освен това тази година кампанията по гроздобера не беше много добра. Поради многобройните валежи и градушки реколтата бе слаба като количество и като качество. Затова наблегнахме на входящия контрол при изкупуването на гроздето. Купувахме само първо качество. Естествено слабата реколта веднага доведе до спекулации при изкупуването на гроздето и цените стартираха 10-15% над миналогодишните. Но все пак това не ни повлия чак толкова много, защото ние се опитахме със стари ресурси да си запазим пазарните цени и позициите, които имахме за момента. Опитахме се да въведем новите цени на две крачки, за да може пазарът по-плавно да приеме нещата.
Нашата компания разчита основно на външните пазари. Ние имаме доста силни позиции в Полша, изнасяме и за Германия и за Русия, това са големите ни контрагенти. Дружеството държи 65% от продажбите на български вина на руския пазар и бившите съветски републики. Успешно е представянето ни и на други традиционни и нови пазари като Израел, Канада, САЩ, Япония и Китай. Очакваме, ако мога така да се изразя, да компенсираме с вината. Ние имаме изключително висококачествени вина - каберне, поморийските, мускат, шардоне, "Златен ритон". През последните години имаме честта да печелим доста награди в тази област, имаме много добри технолози.
В Полша например, където по същия начин са протекли нещата още преди три-четири години - говоря за законодателството - рязко спадат продажбите на високоалкохолни напитки - водки, ракии и коняци, но за сметка на това консумацията на вино нараства два пъти след въвеждането на акцизи по евростандартите.
В: Това означава ли, че има преместване на фокуса към вината, т.е., че високоалкохолните напитки ще минат на заден план за сметка на вината?
- Не бих искал да звучи така, защото България има традиции. Ние не можем да наложим такова нещо, а сме си направили и предварителни разчети при изкупуването на гроздето, освен това имаме и собствени масиви. Защото ние наистина правим ракията от грозде. Не мога да кажа, че ще изместим фокуса, но очакваме в началото - може би това ще бъдат няколко месеца, може би половин година, не знам - да се свие потреблението на високоалкохолни напитки и по-специално на ракиите. В същото време имаме очаквания и прогнози, че консумацията на вино ще расте. Разбира се, това няма да стане още тази година или тези месеци, но се усеща вече, че има повишено търсене, особено към по-добрите и по-качествените вина. Това е добър знак, че и ние, българите, придобиваме по-европейски вкус, въпреки че си запазваме и традициите.
В: А как бихте коментирали промените в Закона за здравето, ограничаващи рекламата на алкохол?
- Това също е една деликатна тема. Разбира се, това са неща, с които трябва да се съобразяваме. Ние имаме своята рекламна и пазарна стратегия, но никога не сме имали много агресивна реклама. Разбира се, имаме добри продукти и се опитваме да ги налагаме. Така е и с новия ни продукт "Поморие 69". Трябва да се съобразяваме с действителността.
В: А как очаквате да се развият продажбите през тази година въпреки всички тези негативни фактори?
- Като всяка компания и ние си имам бюджет, планиране, навремето му казвахме насрещен план. Въпреки всички очаквания - тъй като ние сме планирали повишаването на акциза и отдръпването от пазара - сме планирали поне да запазим обема на продажбите от миналата година, включително и на високоалкохолните напитки. Разбира се, опитваме се да завладеем нови пазари, защото имаме сериозен процент износ, особено при вината, където е близо 80 процента. Надяваме се през 2005 година да удвоим износа си за Полша. Най-силният ни вътрешен пазар е София, където се реализират 60% от продукцията, следван от крайбрежието през лятото и големите градове - Варна, Бургас и Пловдив през стандартния летен сезон. Специално за вътрешния пазар компанията разработва стратегия, с която да приобщи българския потребител към световните стандарти за вина и спиртни напитки и да отговори на изискванията на своите потребители по отношение на качество, цена и предлагане. Компанията ни планира и постепенно възстановяване и покачване на продажбите и при вината. Тазгодишната политика на фирмата включва лансирането на новата серия бели и червени вина "Феста Поморие".