Парламентът ще решава за оценката на офертите за "България ер"
Депутатите от икономическата и транспортната комисия одобриха два коренни различни текста за оценка на офертите на кандидатите за "България ер". Според решението на транспортната комисия критериите ще се по 40% за цената и инвестициите и 20% за трудовата заетост. Икономическата комисия пък одобри 60% тежест на цената, 30% на инвестициите и 10% на инвестиционната програма. Предстои парламентът да одобри стратегията за раздържавяването на превозвача. Държавата продава сто процента от капитала на "България ер", която беше създадена с 30 млн. лв. от фискалния резерв след фалита на "Балкан". Според депутата от ОДС Петър Жотев цената трябва да е най-важната при оценката на офертите. Трябва да се даде предимство на инвеститорите, които дават не само добра цена, но и ще развиват компанията, като увеличат капитала й с 20 млн. лв., посочи вицепремиерът Николай Василев. В момента капиталът на компанията е 10 млн. лв. Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Атанас Бангачев обясни, че предложеното от транспортната комисия съотношение не е необичайно, като обикновено се дава при продажбата преимущество на цената. Колкото предложената цена е по-висока, толкова е по-голям шансът инвеститорът да развива компанията, твърди депутатът от НДСВ Христо Механдов. Големите авиокомпании ще са предпочитаните купувачи при приватизацията на 100% от "България ер". Те трябва да имат приходи от авиационна дейност за всяка от последните три години по над 100 млн. евро. Ако в хода на приватизационната процедура се окаже, че няма достатъчно заявен инвеститорски интерес от страна на авиокомпаниите, за участие ще се допускат финансови инвеститори и консорциуми. Изискването към този тип инвеститори е да управляват активи за над 200 млн. евро. В четвъртък беше направено поредното предложение от депутата от "Коалиция за България" Любомир Пантелеев финансовите и стратегическите инвеститорите да бъдат равнопоставени. Ако този текст бъде приет, в процедурата ще може да участва "Хемус ер", която има амбиции да придобие авиокомпанията. За да се спазят изискванията за национална принадлежност, е предвидено купувачите да са български юридически лица. Това означава, че участниците трябва да регистрират в България дружество, с което да участват в раздържавяването на авиокомпанията.