Все повече фирми избират подвижната реклама

Все повече фирми избират подвижната реклама

Пазарът на мобилна реклама през последните месеци се раздвижи, след като се увеличи интересът към компаниите, които предлагат тази услуга, разказаха участниците в бранша. От рекламните агенции са на мнение, че транспортната реклама е сполучлив комуникационен канал за доста кампании.

По данни на Столичната компания за градски транспорт (СКГТ) в момента около 190 автобуса и около 60% от трамваите пренасят рекламни послания до потребителите. "Тенденцията е да се повишава интересът на рекламодателите, които усетиха силата на транспортната реклама", каза Красимир Станимиров, ръководител направление "Производство и реклама" в СКГТ. "Транспортната реклама достига до потребителите на цени, доста по-атрактивни от тези на телевизионната", обясни той. Цената за залепяне на стикер на автобус или трамвай е 30-40 евро за квадратен метър. Малко по-високи са цените за централните линии, които заедно с линии 280 и 94, са най-предпочитани от рекламодателите. От СКГТ се надяват в скоро време да привлекат като рекламодатели "Нестле" и "Глобул", с които в момента преговарят. Прогнозите на Станимиров са за 20-30% увеличение на приходите от транспортна реклама през 2005 г. в сравнение с изминалата 2004 г. Клиенти на СКГТ са "Ейч Ви Би банк Биохим", Банка ДСК, "Хит", "Практикер", "Мото-Пфое", "Балканстар", "Тандем", "Белана" и др.

Нарастване на обемите за мобилна реклама очаква и Бисер Кунчев, мениджър продажби в "Мобил афиш". Според него развитието ще е в областта на безалкохолните напитки, хранителни продукти, дъвки, перилни препарати, строителни фирми и бири. "През 2004 г. интересът на потенциалните рекламодатели в „Мобил афиш" се увеличи неимоверно, паралелно с повишението на опциите за реклама върху подобен носител. Тенденцията през тази година е да се разшири кръгът на фирмите, които биха могли да ползват нашата медия. Проведохме успешни рекламните кампании на Хебросбанк, Пиреосбанк, "Практикер", "Мосю Бриколаж", "Сис Индустрис" (с марките "Мери Джейн" и "Карнобатска ракия"), "Диаджио" (марките "Смирноф Айс" и "Джони Уокър") и КFС, обясни Кунчев.

От рекламните агенции също подкрепят мнението, че пазарът на подвижна реклама ще нараства. "В София и големите градове на места вече има твърде много билбордове, които взаимно си пречат. Естествено е да нараства търсенето на по-видими и запомнящи се локации. Затова очаквам ръст от около 10-12%", каза Теодора Ганчева, директор „Връзки с клиенти" в "Би Би Ем адвъртайзинг" (BBM advertising), която разработи рекламната кампания на "Паспорт", включваща и стикери в градския транспорт. "В някои случаи делът на бюджета за подвижна реклама спрямо този за външна надвишава 80%", каза тя. Според нея както при всички медии и при този канал има редица плюсове и минуси, които поддържат равновесието в триъгълника "атрактивност - покритие - бюджет". Като цяло при всички рекламни канали плюсовете в единия ъгъл са за сметка на минуси в някой от другите два. При подвижната реклама в сравнение с класическата външна възможностите за привличане на погледа на адресатите са значително увеличени, повече хора могат да я забележат и степента на запомняне е много висока, отбеляза Ганчева. В допълнение към високото покритие може да се каже, че чрез правилен подбор на маршрути за реклама върху транспортни средства е възможно да се приложи таргетиран подход. От друга страна, въпреки че грабва вниманието, много малко е времето за въздействие върху адресатите, отбеляза тя.

От "Лоу Суинг комюникейшънс" (Low Swing Communications) също коментираха, че използването на транспортната реклама може да е много подходящо, но при всички случаи, когато се пристъпва към нея, трябва много точно да се прецени дали е най-удачната форма и дали тъкмо чрез нея ще се достигне таргетираната аудитория. Преди няколко месеца "Лоу Суинг комюникейшънс" изготви рекламната кампания на велосипедите "Спринт", която беше номинирана за Golden Watch Awards на миналогодишното издание на фестивала "Голдън дръм" (Golden Drum). Кампанията беше насочена към тийнейджърите, които основно използват градския транспорт за придвижване. Чрез нея беше "открита" и една неизползвана досега рекламна площ - таваните на трамваи и тролеи бяха брандирани с рекламните послания на марката.