Стратегически и финансови инвеститори ще наддават за БМФ

На живо
Брифинг за учредяването на новата партия на Ахмед Доган

Стратегически и финансови инвеститори ще наддават за БМФ

Стратегически и финансови инвеститори ще могат да участват в приватизацията на 70% от капитала на Параходство БМФ, решиха депутатите от икономическата и от транспортната комисия. Стратегическите инвеститори трябва да имат кораби с общ тонаж над 1 млн. или 20 млн. тона превозени товари, а финансовите - да управляват активи или участия над 200 млн. евро. Останалите 30% ще бъдат пуснати на фондовата борса преди продажбата на мажоритарния пакет. Избраният метод за раздържавяване е двустепенен конкурс. Не беше прието предложението на "Новото време" акциите на борсата да бъдат пуснати след продажбата на мажоритарния пакет. Министерският съвет има позиция, че 30% от БМФ трябва да бъдат пуснати на борсата първи, каза зам.-министърът на транспорта и съобщенията Никола Янков. Според него продажбата на мажоритарния дял едва ли ще стане до края на мандата на правителството на НДСВ и ДПС. Той посочи, че подобен подход би довел до интерес и на стратегически инвеститори. Самият факт, че дружеството ще стане публично, го поставя под особен надзор и купувачът ще е обвързан по-силно да изпълнява задълженията си по договора, каза изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Атанас Бангачев. Стратегията предвижда кандидат-купувачите да не намаляват участието си в БМФ под 51% до три години след сделката, а акционерното участието в компанията купувач да не се променя до 2007 г. Новият собственик на флота не трябва да променя българския флаг на корабите за пет години от датата на прехвърлянето на акциите.

Депутатите приеха, че при оценка на офертите най-голяма тежест от 60% ще има предложената цена инвестициите ще имат 30%, останалите 10% ще са за социалната заетост. Предложението на правителството беше за съотношение 70:15:15. Петър Жотев от ОДС заяви, че ще подкрепи правителственото предложение, защото при наличието само на два кандидата агенцията ще бъде просто притисната да приеме най-високата цена. Двете комисии отхвърлиха предложенията на "Коалиция за България" в стратегията да бъде записано изискване за минимални инвестиции и закупуването на поне 10 нови кораба. Приватизацията на БМФ се оказва наложителна, тъй като от 80-те кораба негова собственост 50 трябва да отидат на скрап. Според справката, представена от транспортното министерство, средната възраст на корабите се доближава до 40 години.