Оливие Мишалон: Договорът с "Юрокоптер" за хеликоптерите "Кугър" ще бъде подписан скоро

Оливие Мишалон: Договорът с "Юрокоптер" за хеликоптерите "Кугър" ще бъде подписан скоро

Компанията "Юрокоптер", част от европейския концерн EADS, беше избрана в края на ноември за доставчик на транспортни вертолети за българската армия. Проектът се изчислява на близо 150 млн. евро и е за доставка на 18 -хеликоптери Кугар (Cougar) бойната авиация и флот. Проектът е вторият от 11-те стратегически проекта, които правителството одобри в средата на 2004 г. За спечелването му "Юрокоптер" (Eurocopter) се състезава с американската "Сикорски" (Sikorsky) и италианската "Агуста" (Аgusta).

Въпреки че компанията беше посочена на първо място от 15-членната комисия, която оценяваше офертите досега, този договор за доставка на хеликоптерите не е подписан. Министърът на отбраната Николай Свинаров призна пред "Дневник" причината и неразбирателство с министерството на финансите за начина на финансиране на проекта. Според източници от военното министерство двете ведомства са пропуснали да уточнят този детайл преди откриването на процедурата. Докато вървят преговорите между двете министерства, се появи информацията, че военновъздушните сили нямали нужда от този модел хеликоптери, които били и много скъпи.

Оливие Мишалон пристигна в края на миналата седмица в България, за да видя как върви процесът по подписването на договора и дали има някакви проблеми с него.

- - -

В: Г-н Мишалон, защо българското министерство на отбраната избра вашата компания за доставчик на хеликоптерите "Кугър"?

- Първо, имаше необходимост от нови хеликоптери за българските военновъздушни сили и поръчката беше открита през октомври. Нашата компания взе решение да участва в този търг. След като разгледаха офертите, които бяха дадени трите компании, комитетът по оценка на офертите реши, че предложението на "Юрокоптер" всъщност най-добре отговаря на техническите, финансовите и офсетните изисквания.

В: Как ще бъде финансиран този проект?

- Ние имаме цялостен финансов пакет за тази сделка. Той трябва или да бъде приет от българските власти, или те да решат да работят с различна оферта, която да дойде от друга финансова институция. Решение на българското правителство е с кого да работят, но проектът, разбира се, е финансиран.

В: Кога ще бъде подписан договорът?

- Това всъщност е много чувствителен въпрос, защото през ноември и декември преговаряхме за договора с Министерството на отбраната. Министерството на икономиката също беше включено в процеса и първоначално целта беше да подпишем контракта до края на 2004 г. Така че всички страни - от българска, германска и френска, работиха много сериозно. Успяхме да постигнем целта си, която беше да постигнем пълно съгласие върху цялото предложение по проекта до края на декември. Но датата на подписването се отложи. Нашето разбиране е, че това е свързано предимно с административни въпроси на българските власти.

В: Министър Свинаров заяви, че Министерството на отбраната има проблем с финансирането по този проект?

- Мисля, че след като правителството е решило да пусне официална обществена поръчка за този така важен и стратегически проект, сигурен съм, че всички министерства са се съгласили предварително каква точно процедура трябва да бъде спазвана. Така че, ако сега има проблем, то ние определено не сме запознати с него. Сигурен съм, че решение ще бъде намерено скоро, защото този проект е извънредно важен. То не е само покупка на хеликоптери, а стратегическо партньорство с EADS. Това също е начало на международно сътрудничество между България, Франция, Германия и Испания, защото EADS е френско-германско-испанска група. Този проект за хеликоптерите е напълно подкрепен от френското правителство откъм финансова страна и с финансови гаранции. Също и от военна страна, защото сме предложили военни тренировки между френските и българските въздушни сили за специални операции. И накрая, но не и по важност, е офсетът, защото този проект е свързан с компенсаторни програми.

В: Кажете за вашите офсетни програми?

- С договора за хеликоптерите е свързан и проект за директен и индиректен офсет. Той е изграден и основан на изискванията на Министерството на отбраната и Военновъздушните сили за директна офсетна страна. Колкото до индиректния офсет в момента, все още изучаваме кои биха били най-добрите възможности - привлекателни както за българското министерство на икономиката, така и за "Юрокоптер" и EADS. Офсетът не е просто инвестиция или участие в местен проект, той трябва да бъде адресиран със стратегическа визия и досега EADS и "Юрокоптер" имат много години опит в тази сфера. Това със сигурност е нещо, към което трябва да се отнесем много сериозно. В момента "Юрокоптер" има офсетни програми по целия свят за повече от 3 милиарда евро. Така че, както виждате, ние сме изключително опитни и искаме България да се възползва от тази програма.

В: Имате ли други бизнес интереси в България освен във военната сфера.

- Да, това е част от индиректния офсет, който не е обвързан с армията. Така че нашите инвестиции могат да бъдат във всички индустрии. Това може да бъде туризъм, високи технологии, разпространение.

В: Имате ли договори с наши компании?

- В момента преценяваме кои са приоритетите на Министерството на икономиката, защото искаме да участваме в проекти, които са важни за България. Само когато договорът бъде подписан и влезе в сила, само тогава ще можем формално да започнем да говорим по офсетните програми.

В: Имате ли някакви притеснения, че този договор може и да не бъде подписан?

- Не бих могъл да си представя. Ние сме много уверени, че този договор ще бъде подписан поради няколко причини. Първо, защото е много важен проект. Той е част от военната реформа на България. Вашата страна се присъедини през 2004 г. и има ангажименти към алианса. Една от приоритетните цели на България като член на НАТО е тактическият транспорт, а нашите хеликоптери перфектно отговарят на това условие. Също така от международна гледна точка министърът на отбраната и министърът на икономиката свършиха перфектна работа в откриването на поръчката, оценяването на офертите и преговорния процес, който беше доста труден, защото представителите на двете министерства доста добре защитиха своите интереси. Аз не ги виждам как те ще минат през целия този процес и няма да го завършат. И съм сигурен, че договорът ще бъде подписан. Има твърде много потенциал за връзки, свързани с този проект. Подписването на договора ще стане скоро.

В: Каква е цената на този проект?

- Ценовият аспект на този проект в момента е поверителна информация, защото договорът все още не е подписан. Също така отговорността е на министерствата на отбраната и на икономиката на България да информират обществеността.

В: Как коментирате изказванията, че хеликоптерите ви са твърде скъпи?

- Най-добрият начин да отговоря е, че имаше техническо оперативно изискване и от трите компании, които се състезавахме за този проект, бяхме избрани ние, така че мисля, че и нашето финансово предложение също е било най-привлекателно. Днес хеликоптерите са много високотехнологични. Животът на един "Кугър" е много дълъг - минимум 35 години. А когато говорим за нещо, което ще лети 35 години, тогава цената му спира да е толкова висока.

В: Имате ли някакви отношенията с г-н Николай Гигов?

- Фирмата "Делта-Г", която се ръководи от Николай Гигов, е представител на нашата компания по този проект. Така че отговорът ми е да.