Лоялността като двупосочна улица
- - -
Много е говорено за лоялността отдолу нагоре. Лоялността отгоре надолу е още по-важна и необходима, но много по-рядко срещана.
Всички мениджъри изискват лоялност от подчинените си. Но лоялността е двупосочна улица. Мениджърите трябва да бъдат лоялни към подчинените си и трябва да са сигурни, че подчинените им напълно разбират лоялността им. Никога не пренебрегвайте доверието на подчинените си. Никога не използвайте свой подчинен за изкупителна жертва. Никога не експлоатирайте хората, от които зависите, и не им давайте дори слаб намек, че те са използвани, мамени или че към тях се е проявило някакъв друг вид некоректно отношение. И вашето доверие ще бъде възнаградено.
Тези концепции лежат в основата на изграждането на едно от тридесет и шестте дружества в рамките на "Петрол холдинг" АД - "Варна бизнес сървисиз" ООД.
Компанията
През 2000 г., "Петрол холдинг" АД, като всяка друга бързо разрастваща се организация, беше изправен пред опасността да се превърне в тромава структура поради използването на множество различни софтуерни системи и липсата на координация между отделните дружества. От всички разгледани по това време системи само SAP предлагаше работещо решение, което да покрива текущите нужди и бъдещи планове на проактивно мислещото ръководство. През юли 2000 г. "Петрол холдинг" АД реализира своето решение за внедряване на интегрирана информационна система, която да обхване всички бизнес процеси и да реши съществуващите организационни проблеми.
Екипът
Стартира продължителен и стратегически важен за компанията процес. Неограничените възможности на системата позволяват ефективно управление на бизнеса, изготвяне на анализи и прогнози и вземане на управленски решения на базата на информация в реално време, прилагайки най-съвременните методи и технологии. Зад всичко това стои екип от висококвалифицирани служители на компанията. Заедно с компанията, внедрител на софтуера, активно в реализацията на проекта участваха специалисти от дирекция "Информационни технологии" на "Петрол холдинг". Решението на компанията да участва активно във внедряването, като използва свои организационни ресурси, беше продиктувано от две причини. Първо, специалистите от ИТ дирекцията са най-добре запознати с множеството софтуерни системи и различните бизнес процеси в отделните дружества на холдинга, които трябва да се интегрират чрез решенията на SAP. И второ - продиктуваното от организационната култура на холдинга желание да развива своите служители, като по този начин им засвидетелства лоялността си. Пазарът на труда изпитва остра нужда от ИТ специалисти. Един от най-добрите начини да се задържат добрите служители и да се предотвратят опитите за хед хънтинг (head-hunting) е инвестиране в развитието на личните и професионалните им умения.
Последваха значителни инвестиции от страна на компанията в продължителни и тясно специализирани обучения в България и чужбина, дълги и напрегнати работни дни по внедряване на новата система, превръщане на един сплотен работен екип в перфектна "бойна единица".
Хората
След приключването на проекта "Петрол холдинг", от една страна, разполагаше със система, осигуряваща цялостно интегриране дейността на компанията и допринасяща за намаляване на разходите, оптимизиране на бизнес процесите и повишаване на финансовите резултати. От друга страна, компанията имаше висококвалифицирани служители, разходът за обучението, развитието и финансовото възнаграждение на които не можеше да бъде оправдан с останалите след края на проекта дейности по поддръжка на системата.
Лоялност на компанията
Една от основните етични концепции на компанията - лоялността, се оказа от особено значение за SAP специалистите и превърна разхода за персонал във възможност за растеж и реална печалба. С оглед избягването на високи разходи за консултантски услуги от външни компании и желанието да реализира въвращаемост от направените инвестиции в персонал мениджмънтът на "Петрол холдинг" взе стратегическото решение за изграждане на ново дружество в своите предели. По този начин беше реализирана паралелна програма на едновременен аутплейсмънт (outplacement) на персонал в ново за компанията дружество и аутсорсинг (outsourcing) на услугата, която се предоставя от екипа. "Варна бизнес сървисиз" ООД е създадено като модерен учебен и консултантски SAP център, единствен по рода си в България. Тясната SAP специализация на някогашните ИТ специалисти в "Петрол холдинг", натрупаният опит при внедряване на решенията на SAP в компании от различни браншове, съчетан с присъединяването към екипа на опитни кадри, ги превърна във високо квалифицирани SAP консултанти. Бяха създадени предпоставки за още по-тясна професионална специализация и кариерно развитие на служителите, които разширяват своя опит и знания, като ги превръщат в стратегически компетенции. От друга страна, бяха създадени възможности за развитие на нов за "Петрол холдинг" АД бизнес в областта на консултантските услуги за SAP. В момента "Варна бизнес сървисиз" ООД е партньор на SAP и водещ доставчик на SAP обучение в България. Ние вярваме, че постигнатият успех се измерва не само с постигнатите финансови резултати, но и с това колко хора компанията е направила успели.
Лоялност на служителите
Днес този показател не се измерва с някогашните разбирания за дългосрочна (често до пенсионна) лоялност. Подобна лоялност не носи никакви ползи за организацията, към която се засвидетелства. "Здравословната" лоялност е т.нар. ситуативна лоялност. Това е верността към даден проект, конкретна професионална дейност или подобласт в рамките на дадена компания, към екипа от хора, с които работиш, към мениджмънта, осигуряващ подкрепа, развитие и уважение на своите служители. Това е човешкото лице на човешките ресурси в компанията.
Тази професионална лоялност на SAP специалистите предпазва "Петрол холдинг" от загуба на своите висококвалифицирани служители. Лоялността на компанията е възнаградена с разрастване на нейния бизнес и обогатяване на дейността й посредством изграждане на нова и уникална за България компания, която не само се издържа самостоятелно, но и реализира допълнителни приходи.
Как мислите, двупосочна улица ли е лоялността? А вие в кое платно пътувате и сложихте ли си предпазните колани?
- - -
Рубриката се поддържа със съдействието на Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси
-----
*Светлана Лексин, мениджър образователни услуги, "Варна бизнес сървисиз" ООД, член на БАУРЧР
Любомир Чолаков, управител, "Варна бизнес сървисиз" ООД,
член на БАУРЧР, координатор на Регионален клуб - Варна