"Перно Рикар" иска производителя на "Бийфийтър"

"Перно Рикар" иска производителя на "Бийфийтър"

Френската компания за вина и спиртни напитки "Перно Рикар" (Pernod Ricard) обмисля оферта към акционерите на британския си конкурент "Алайд Домек" (Allied Domecq), който е известен с джина "Бийфийтър" (Beefeater) и водката "Столичная" (Stolichnaya), съобщава "Уолстрийт джърнъл". Двете компании още не са започнали конкретни преговори по въпроса, съобщава всекидневникът, който се позовава на близки до случая източници.

Новината обаче предизвика скептицизма на мнозина, които я нарекоха спекулация. Пречките за евентуално обединение между двете компании са доста. Освен спиртни напитки дейността на "Алайд Домек" включва още и хранителен бизнес. Негови са веригите "Дънкин донътс", както и магазините за сладолед "Баскин-Побинс" (Baskin-Robins). От друга страна, въпреки добрите си финансови резултати за 2004 година "Перно Рикар" е затънал в дългове.

При всички случаи обаче новината недвусмислено показва за набиращите сила консолидационни процеси в сектора за алкохолни напитки. Особено в Европа производителите са притиснати от застаряващото население, увеличаващите се данъчни тежести за компаниите от алкохолния бизнес, които карат дори и големите в бранша да търсят нови партньори. Именно по този начин "Диаджео" се превърна в световен лидер, след като през 2001 г. закупи аржентинската "Сийграм" (Seagram).

"Перно Рикар" обяви миналата седмица оборот от 3.57 млрд. евро за 2004 г., което е покачване от 1.1% в сравнение с година по-рано. Компанията потвърди и прогнозата си за покачване на оборота на вината и спиртните напитки с между 8 и 10%.

"Алайд Домек", чиято пазарна цена достига до 7.7 млрд. евро, обяви печалба преди данъци от 753 млн. евро за финансовата 2003-2004 г., приключила в края на септември, или покачване с 5%. Оборотът за периода се е понижил с 5.31%.