Чешки туроператори планират инвестиции по Южното Черноморие
"Александрия", който води най-много чешки туристи в България, планира сериозни инвестиции в района на Приморско и Царево, заяви Валентин Духлев, изпълнителен директор на компанията. Той се интересува от възможностите за подкрепа от държавата при реализацията на големи проекти според новия Закон за насърчаване на инвестициите. Духлев не оповести размера на инвестициите, които възнамеряват да направят.
Генералният директор на "Чедок" Мирослав Рес обяви, че "Чедок" и българският им партньор "Сън турс" ще изградят заедно ваканционни селища между Царево и Приморско. Той също не посочи размера на планираните инвестиции. Двете компании в момента довършват хотелски комплекс с апартаменти за продажба в Златни пясъци. Както "Александрия", така и "Чедок" подпомагат българските хотелиери (предимно по Южното Черноморие) по идентична схема на големите европейски концерни. Те предплащат авансово почивките на туристите и по този начин осигуряват средства на хотелиерите за подготовка за сезона.
Туроператорите, които предлагат България, поставиха и редица проблеми, които пречат на бизнеса им. Това стана на работна закуска с Димитър Хаджиниколов, Бисер Ялъмов и посланика ни в Чехия Мартин Томов. На нея присъстваха представители на компаниите "Александрия", "Викомт", "СК България", "Стефани", "България тур". Един от основните поставени въпроси е за недостатъчната национална реклама на туризма и особено на ски туризма, конгресния, екотуризма, културно-историческия, селския и др. видове, които не се асоциират с България.
Страната е позната само за морски ваканции. Туроператорите са притеснени от лошото състояние на гранично-пропускателните пунктове и най-вече на този при Калотина, тъй като част от чешките туристи идват с автобуси или със собствен транспорт. Също от лошото състояние на летищата във Варна и Бургас, като разпитват и за техните концесии. Компаниите приветстваха решението на парламента за промяната в конституцията, която позволява на чужденци да купуват земя в България.
Основното предизвикателство е страната да бъде наложена не само като морска дестинация на чешкия пазар, но и като място за целогодишен туризъм, каза Валентин Духлев. Директорът на Агенцията по туризъм Бисер Ялъмов посочи, че до месец интернет страницата на институцията (www.bulgariatravel.org) ще има и чешка версия с цел да се помага на туроператорите за привличането на туристи.
Той им представи новите рекламни материали на агенцията, които са с единна визия и показват различните туристически продукти, които България може да предложи. Отделно обяви, че ще има туристически гид за страната на чешки език. Димитър Хаджиниколов представи новото лого на България. Компаниите получиха негова електронна версия, която могат да включат в рекламните си материали. Посланикът Мартин Томов обяви, че по предварителни данни България става вторият по големина партньор на Чехия в туризма на Балканите след Турция, измествайки Хърватия, Гърция и Румъния.
----------
Общата оценка на чешките туроператори, е че България възвръща сериозно позициите си като добре позната и предпочитана дестинация за туристите. Повечето компании очакват ръст от 30% за летен сезон 2005. Такива са прогнозите на "Чедок" и "Александрия". Докато "Викомт" се надява на 40% повече туристи.