Бизнесът обмисля нов ход срещу бюрократите

Бизнесът обмисля нов ход срещу бюрократите

Въпреки очакванията, че Законът за ограничаване на административния контрол върху стопанската дейност ще сложи край на чиновническия рекет, за повече от година най-радикалните изменения в него не проработиха. Принципът на мълчаливото съгласие почти не се прилага, а обслужването на едно гише е толкова формално, че бизнесът предпочита частните консултанти пред услугите на общински и държавни чиновници. Затова и повечето работодателски и бизнес организации обмислят промени, които да превърнат пожелателните текстове на закона в задължителни.  

По данни на Службата за чуждестранни инвестиции към Световната банка (FIAS) българските мениджъри губят почти 25 на сто от времето си за контакти с администрацията (определено от икономистите като "квазиданък"). Почти 4.8% от оборота на фирмите отива и за подкупи. Изследването е направено сред девет страни от Югоизточна Европа и някои бивши съветски републики и сочи фрапантни различия в бързината на обслужване.

Докато у нас т.нар. квазиданък отнема една четвърт от работния ден на мениджърите, в Таджикистан администрацията отнема само 6% от времето на предприемачите. Много по-пъргаво действат и чиновниците в Узбекистан, Румъния, Полша и Сърбия, които губят най-много 13% от времето на предприемачите, сочат данните на FIAS. България е на първо място и по размер на рушветите, докато в Полша корупцията гълта 1.1 на сто от оборота на фирмите, в Узбекистан са близо 1.5%. Най-близо до нас са само чиновниците в Киргизстан, които взимат почти 4 на сто от оборота, за да свършат работа на бизнеса.

Данните на FIAS бяха представени в доклад на директора на Института за пазарна икономика Красен Станчев. Според анализатора със Закона за ограничаване на административния контрол правителството не може да налага квазиданъци без съгласието на бизнеса и гражданите. Това становище застъпват и повечето предприемачи, които настояват за бързи промени в законодателството. Един от вариантите е да се променят правилниците за работа на администрацията, които замъгляват процедурите и дават право на чиновника да бави клиентите. Важно е да се въведат и единни стандартизирани формуляри за отделните процедури, се казва още в доклада.

В поредица от семинари експерти от Института за пазарна икономика съвместно с Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия и фондацията "MSI - България" ще дискутират с бизнеса по места как администрацията реално да бъде в услуга на фирмите и гражданите. С тази цел в бургаската областна управа се проведе среща с представители на малкия и средния бизнес, който е най-потърпевш от мудността на службите.

Според секретаря на Съюза на работодателите в България (СРБ) Евгений Иванов чиновниците отнемат много повече от 25% от времето на бизнеса. За пример Иванов даде ненадейно прокараното решение на Националния осигурителен институт (НОИ) от 1 януари фирмите да представят декларации за осигуряваните лица, свързани с новата им регистрация. "Бизнесът не беше уведомен за решението, още повече че декларациите трябваше да се представят в НОИ на хартиен носител, вместо да се пуснат по интернет. Това е само блед пример за това как чиновниците правят нововъведения, не пестят времето ни, нито пък съгласуват решенията си с нас", коментира Иванов. В близките седмици работодателите ще излязат с официален документ, в който да представят исканията си за промени в дейността на администрацията.

Зам.-председателят на стопанската камара Дикран Тебеян също подкрепя идеята да се задвижат текстовете в закона. Според него от 39-те лицензионни режима поне десетина трябва да отпаднат. "Не може с лицензиране на фирмите да се спрат примерно кражбите на метали. Важно е законово да се регламентира контролът върху търговията с метали, така че да стане ефективен", е мотивът на Тебеян. Становището му се подкрепя и от икономисти, според които лицензионните режими в България са твърде много.

Очаква се след изборите работодателските и бизнес асоциациите да се обединят около работещ проект за промени в закона, така че бизнесът реално да бъде облекчен, обясниха от стопанската камара.

- - -

 

Шест бизнес справочника ще ориентират предприемачите във Варна, Бургас, София, Пловдив, Русе и Видин за услугите, които могат да ползват в държавните и общинските служби, съобщиха от Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия. Освен информация за процедурите при разкриване на нов бизнес в справочника се включват още програми и проекти за техническо и финансово подпомагане на предприятията, както и много практични съвети.

 

 

-         - -

Разпоредби, които включват различни режими

(Резултати от търсене в АПИС)

 

 

    

 

 

 

Ключова дума          Брой кодекси          Брой закони
Лиценз          3        62
Разрешително          9        160
Регистрация       6   154
Съгласуване       5   109
Одобрение     7        140
Потвърждаване        7        38
Утвърждаване         8        161
Позволение    6        55
Съответствие 9        180
Свидетелство 6        42
Сертификат   0        31
Удостоверение        8        114
Акредитация  0        27
Уведомление      4   44
Протокол       5        110
Общо   83  1427

 

Източник: ИПИ