"Трансимпекс" купи безмитен магазин на Калотина за 2.5 млн. лв.
Останалите участници в търга бяха "Елкабел" АД, "Агрософт - 1991" ООД, "ЗИТ" АД и "Дюти фрий" ЕООД. По-голямата част от участници в търга се отказаха от наддаването малко след началото му. Битката основно се проведе между "Трансимпекс" и "Елкабел".
"Елкабел" е на Фуат Гювен, който има безмитна бензиностанция в Калотина. "Дюти фрий" пък притежава 40% от "Трансимпекс", 42% са на "Галенит инвест" и останалите 18% - на физически лица. Собственикът на "Дюти фрий" Драгомир Неделчев участва в управата на "Трансимпекс" заедно с Орлин Хаджиянков и Антони Наумов. Двамата са били съдружници в различни компании с Васил Божков. "Трансимпекс" притежава 17 валутни магазина и за нейни собственици се смятат Васил Божков и вносителят на алкохол и цигари Заки Маджид. Божков отрича да има общо с "Трансимпекс", което има предмет на дейност левова и безмитна валутна търговия, корабно снабдяване, посредническа дейност по наемане на работа на моряци, корабни и други специалисти, вътрешна и външна търговия.
Дейността на "Калотина Балкантурист" е вътрешна и външно търговия, включително с конвертируема валута. Дружеството притежава разрешение да извършва безмитна търговия в обекта, който се намира в зоната на ГКПП Калотина.
Междувременно в Министерството на финансите се проведе поредната среща с Асоциацията на безмитните оператори по закона за безмитна търговия. Проектът се подготвя от една година и главният секретар на министерството Тенчо Попов и председателят на асоциацията Радостин Генов обявиха, че той вече е готов. Не мога да кажа, че това е най-добрият закон, но екипът на министерството положи усилия и създаде рамка на този бизнес за пръв път от 15 години, заяви Генов.
Основното от проектозакона е, че приходите на операторите от безмитна търговия ще се облагат с 4% данък оборот, като отпадат двата процента, които досега плащаха към митниците. Останалите дейности на компаниите ще се облагат по Закона за корпоративното подоходно облагане. Мотивите на финансовото министерство за промяна на облагането на безмитните оператори беше, че при такъв печеливш бизнес фирмите плащат данък в минимален размер, защото преливат печалбата от безмитната търговия към загубите, които имат от други дейности.
Според проектозакона безмитните оператори трябва да имат уставен капитал от 1 млн. лв. вместо досегашните 250 хил. лв. Акцизът и ДДС ще се обезпечават с паричен депозит, вместо да се внасят ефективно.
Обектите в граничните зони ще имат онлайн връзка с митническата администрация, камери ще осигуряват 24-часово наблюдение в търговските обекти и техните складове.
Очаква се проектът да бъде разгледан от парламента най-късно на следващата парламентарна сесия и да влезе в сила от началото на 2006 г.