Компаниите за кафе наблягат на продажбите извън дома
По данни на агенцията за изследване "Арбитаж" консумацията на кафе в заведенията е около 11 млн. чаши на седмица. По информация на компаниите продажбите на кафе за домашна употреба и навън са 50 на 50. През последната година също така фирмите отчитат увеличение на консумацията в заведенията.
Най-динамично се развиват продажбите на кафето от средния и високия ценови сегмент. Представителите в тази група са марките "Якобс" (Jacobs), "Или" (Illy), "Дау Егбъртс" (Douwe Egberts), "Спетема" (Spetema), "Лаваца" (Lavazza) и др. Преди дни "Нестле" обяви намерението си също да навлезе в този сегмент с новата си марка "Буонди" (Buondi). Продуктът е предназначен за консумация единствено в луксозните хотели и ресторанти. Компанията вече има сключени договори с около 200 заведения и хотели и официалният старт на продукта се очаква да бъде до няколко дни.
Наскоро изпълнителният директор на "Крафт фуудс България" Кристоф Вениш обяви, че според неговите наблюдения пазарът "извън дома" търпи силно развитие. "Когато хората излизат навън, те искат да пият наистина добро кафе. Затова ние се стараем да налагаме "Якобс" като марка за "извън дома", посочи той. Вениш потвърди тенденцията пазарът да се развива основно по посока на по-скъпите продукти.
Все повече на българския пазар се утвърждава политиката за избор на дадена марка, която се предлага в определени вериги заведения, хотели и други търговски обекти, обясниха от "Балкам", производител на марката "Спетема". Това е въпрос на корпоративна политика и маркетингов подход както за производителите, така и за собствениците на търговските обекти, добави той. Компанията също предлага продукти, които са предназначени за консумация единствено в хотелите и ресторантите от по-луксозната категория. Това са "Спетема супириър" (Spetema Superiore) за еспресо кафе и "Спетема фреска" (Spetema Fresca) за филтър кафе.
Според Пламен Юруков, съдружник в "Балкам", характерно за българския пазар на кафе е, че около 30 марки се опитват да се наложат на него, повече от които неуспешно.
През 2004 година пазарът на кафе като цяло отбеляза сериозен ръст и това се отнася и за категорията out of home, обясни бранд мениджърът на "Дау Егбъртс" Деница Стефанова. Тази тенденция ще се запази и през настоящата година, посочи тя. Компанията също предлага на пазара отделни марки, които са предназначени само за определени заведения. В хотелите "Шератон", "Радисън" и "Хилтън" например се продава кафето "Екселънт" (Excellent). Във веригата за бързо хранене KFC пък се продава кафето "Арома рут" (Aroma Rut).