Пристанище Лом се подготвя за концесия
Стойността на проекта е 29.7 млн. евро, като ЕИБ трябваше да отпусне 17 млн. евро заем, а още 4.5 млн. евро помощ за развитие на порта даде гръцкото правителство през миналата година. Помощта на Гърция е по споразумението между двете страни за петгодишна програма за сътрудничество до 2006 г. Българската страна започна преговори за промяна на подписания през 2002 г. договор, за да намали цената на проекта. Гръцката страна постави допълнителни утежняващи условия, които не отговарят на интересите ни, обясни Касидова.
Сред условията е пристанище Солун да изработи бъдещия бизнес план за развитие на пристанище Лом. Българската страна вече е информирала гръцката за промените в позицията си. Инвеститори, сред които е и пристанище Лом, проявяват интерес към концесията, съобщиха още от транспортното министерство. Дестинацията Лом - София осигурява и връзката на коридор №7 с еврокоридор №4. Според експерти товарът ще мине там, където пътят е най-кратък и транспортирането му е най-евтино. Стока от Букурещ може да предпочете Варна, а не Констанца, ако е създаден изгоден вариант за превоза й, обясниха те. Същото се отнася за Варна, Бургас и Солун, ако имат равнопоставени условия.
От транспортното министерство не се ангажираха със срокове дали процедурата за концесия може да започне в рамките на мандата на правителството.
През миналата година според данни на транспортното министерство на пристанище Лом са обработените 30.1% от всичките товари, преминали през българските пристанища. Срещу изграждането на контейнерния терминал и модернизацията на пристанището се обяви Асоциацията на корабните брокери и агенти, които обявиха, че няма да има значителен контейнерен поток. Според нея проектът толерира преминаването на български транзитни товари през Солун и поставя в неравнопоставено положение българските пристанища.
В момента товарите на пристанище Лом спадат, контейнери липсват, което прави подобни инвестиции неуместни. Не се сме против развитието на пристанището, но искаме това да стане заедно с развитието на Варна и Бургас, за да могат да се привлекат товари, коментира председателят на асоциацията Свилен Крайчев.