"Българска железопътна компания" стана вторият частен превозвач

"Българска железопътна компания" стана вторият частен превозвач

"Българска железопътна компания" получи безсрочен лиценз за превоз на товари в страната, съобщи министърът на транспорта и съобщенията Николай Василев.

Тя ще започне да осъществява дейността си още до няколко дни. Компанията е втората след "Булмаркет ДМ", която през миналата година получи лиценз за линията Русе - Каспичан.

Румънската "Груп Феровиар Ромън" държи 20% от акциите на "Българска железопътна компания", останалите поравно си поделят "Агрополихим", "Астарта-214, "Трансвагон", "Товарни превози 1" и "Тракция".

Предвиждаме да инвестираме 10 млн. лв. и вече сме в преговори с различни банки, каза изпълнителният директор на компанията Владимир Дунчев, който е бивш шеф на БДЖ. През първата година ще превозим 500 хил. т товари, обясни той. Компанията вече е наела 150 вагона и четири локомотива. Не гледаме на "Булмаркет" като на конкурент и отношенията ни са добри, каза Дунчев.

Според "Българска железопътна компания" вече има компании, които са готови да се откажат от автомобилния транспорт и да ползват новия превозвач. "Груп Феровиар Ромън" има възможност за предоставяне на товари по дестинацията Румъния - България - Унгария и Турция.

Тя оперира по линията Яш - Кишинев, където румънската страна вече е допуснала частни компании. Новолицензираният превозвач не се ангажира с конкретни прогнози за пазарния дял, но обяви, че след навлизането му на пазара обемът на товарните превози ще се увеличи. Той ще спазва графика за движение и сроковете за доставките. Основните недоволства до момента на големите от БДЖ са от неспазване на сроковете за доставките поради липсата на вагони.

 Цените, които ще предложим, ще са гъвкави и конкурентни на тези на железниците, каза председателят на управителния съвет на "Българска железопътна компания" Филип Ромбаут. Издаването на лиценза ще струва 20 хил. лв. Таксата, която "Българска железопътна компания" ще заплаща на инфраструктурната компания, ще е 3 млн. лв. годишно.

Таксите се определят по тарифа на правителството. Компанията ще открие бази за ремонт на вагони във Варна и Бургас. Тя има намерение да развива превози от типа камион върху влак, като използва опита на румънския си партньор, който има производство на вагони за тези превози.

"Българската железопътна компания" се интересува и от концесия на жп линии, съобщи още Дунчев. Вицепремиерът Николай Василев обясни, че получаването на концесията е невъзможно, тъй като трябва да бъдат направени промени в закона за жп транспорт.