Асоциация ще защитава фирмите за детски играчки
Основен проблем, с който ще се бори новата асоциация, е нелегалният внос на играчки в България. Според проектоустава на организацията тя ще използва всички законови мерки за спиране на нерегламентирания внос. Често пъти на пазара се срещат играчки с неясен произход, които са внос от Турция, Китай или другите азиатски страни.
Те се продават на занижени цени и често се доближават по вид до стоките с легален внос, коментират фирмите. Основният проблем също така е, че тяхното качество не винаги отговаря на предписаните критерии и играчките може да са опасни за децата.
Друга задача на асоциацията е да защитава своите членове срещу имитация на търговските марки. Това донякъде е свързано със стоките, които се внасят нелегално в България, но и с играчките, които се произвеждат в България.
Някои от законовите изисквания към легалните вносители обаче са прекалено високи. Освен това нормативните актове се сменят често и създават редица трудности за фирмите, обясни Мариан Колев. По думите му е излишно непрекъснато да се правят проверки на играчките, които са произведени според всички стандарти за качество от известните международни компании и за тях е доказано, че са легални.
Асоциацията ще поддържа страница в интернет, в която ще се публикува информация за промените и новите в бранша. На нея фирмите ще могат да се информират и за законодателните промени, които касаят техния пазар. Организацията също ще се ангажира с участие в писането на нови законопроекти и ще разработва стандарти за качество в бранша.
През последната година пазарът на играчки в България бележи ръст благодарение на новите търговски обекти, които се разкриват. Също така на пазара се налагат играчките с познати търговски марки и известни производители. Такива са например "Лего", "Барби", "Бейби борн" и много други. Доскоро фирмените играчки се продаваха във верига магазини с малки размери. През 2004 г. в София беше открит първият хипермаркет за детски стоки и играчки "Комсед". Очаква се през тази година на пазара да се появят и други търговски обекти с мащабите на супер- или хипермаркет.