Концесията на летищата във Варна и Бургас забуксува

Концесията на летищата във Варна и Бургас забуксува

Концесията на летищата във Варна и Бургас може да се отложи във времето, след като консорциум "Фрапорт" и БМ стар" и френската "Венси" оспориха пред съда процедурата. Консорциумът подаде жалба във Върховния административен съд (ВАС) за нарушения при определяне на концесионера, съобщи изпълнителният директор на варненската фирма за корабно агентиране, чартиране на плавателни съдове и морски транспорт “Бон Марин” Георги Бонин. Дружеството е собственик на 100% от капитала на “БМ Стар”, което беше създадено специално за участие в конкурса и кандидатства в консорциум с “Фрапорт груп” за концесия на двете морски летища.

Срокът, в който участниците в конкурса за двете летища можеха да обжалват решението на правителството за избора на летището в Копенхаген за победител в конкурса, изтече в края на миналата седмица. "Копенхаген еърпортс" беше обявен за победител в конкурса заради високото концесионно възнаграждение, което датската компания е предложила. Дружеството обеща и да инвестира 526 млн. евро за 35 години в летищата във Варна и Бургас. Според изявленията на вицепремиера Николай Василев компанията ще намали и летищните такси.

Ако беше спазена методиката на правителството за класиране на кандидатите, нямаше как да загубим конкурса, смята Бонин. Според него при оценката на офертите са допуснати грешки по същество, които не могат да бъдат оспорени в съда.

Френска компания "Венси", която беше класирана на трето място в конкурса на летищата, също ще обжалва решението за концесията. Според различни източници французите, които са кандидати и за строителството на втори Дунав мост, са били засегнати от транспортното министерство. Юристи разясниха, че двете жалби срещу процедурата спират предварителното изпълнение на решението. Затова конкурсната комисия търси различни варианти за приключването й, като една от възможностите е да се споразумее по договора с летището в Копенхаген, но да изчака съдът.

---------------------------------

Волфганг Швалм, говорител на "Фрапорт":

Имаме няколко въпроса към българското правителство

 

B: Какви конкретни юридически действия планира "Фрапорт" сега?

- Това все още не мога да кажа. Засега все още няма никакви улики, за да предприемем конкретни юридически стъпки. Ние имаме няколко въпроса към българското правителство, които са насочени към самото провеждане на конкурса. Бихме искали да получим отговор на тях. Те се отнасят до решението от 7 април летищата във Варна и Бургас да се дадат на концесия на летището в Копенхаген.

 

B: Агенциите цитираха изявлението на финансовия директор Щефан Шулте, че офертата на "Фрапорт" е била по-висока от тази на датската компания. Така ли е?

- Не мога да го потвърдя, доколкото не разполагам с точните данни. Но ние не искаме да влизаме в детайли, а да кажем само това, че имаме няколко въпроса във връзка с избора на концесионер. И естествено искаме да получим информация.

 

B: Ако се обявят процедури за приватизация на други летища в България, ще участвате ли отново?

- Този въпрос трябва да се разглежда винаги в конкретния случай, защото става дума за икономически изчисления и перспективи за бъдещето на отделния проект. Ние проучваме възможностите за участие в проекти за приватизация на летища по целия свят и не ги разглеждаме общо по държави или региони.

 

B: А как виждате пазарния потенциал в България?

- Най-общо оценката ни е добра, иначе нямаше да участваме в конкурса за Варна и Бургас. И все още стоим в готовност като "втори преференциален участник", в случай че преговорите с консорциума около копенхагенското летище не доведат до успех.

Интервюто взе Драгомир Иванов