Компаниите за бутилирана вода ще кандидатстват за географски марки
Географската марка удостоверява на европейския пазар, че продуктът е произведен в България и отговаря на определени критерии, характерни за този регион. Това според участниците на пазара ще улесни износа на българска вода в ЕС и ще отличава продуктите ни. За разлика от обикновената търговска марка с географската се защитава самият продукт, а не производителят.
През май всички фирми за бутилиране на вода трябва да се обединят около общо искане за запазване на географската марка. Заявлението се подава в Патентното ведомство на страната, което открива процедура за защита пред Европейската комисия. В продължение на шест месеца фирмите от всяка една европейска държава, включително и България, може да се противопоставят на разрешаването на тази марка. Практиката показва, че обикновено обжалването е свързано с наименованията на продуктите.
Заявлението за географската марка трябва да е от името на колкото се може повече компании в бранша, обясни Милчо Бошев. След вписването на марката към нея на по-късен етап могат да се присъединят и други компании. Ако процедурата по откриване на географска марка за бутилирана вода от България завърши успешно, фирмите ще поставят на етикетите си отличителен знак.
Извън ЕС действат няколко споразумения, които регламентират запазването на географските означения. В най-общи линии обаче българските фирми трябва да се информират за защитните условия на всяка страна поотделно, препоръчаха експертите.
Износните обеми на бутилирана вода все още са много малки в сравнение с износа на другите европейски държави. За сравнение Белгия изнася средно по 1.5 млрд. литра вода на година, а българският експорт през 2004 г. е около 10 млн. литра, което ще е два пъти повече от 2003 г. Основните държави, които внасят българска бутилирана вода, са Румъния, Македония, Сърбия и Черна гора, Израел, Гърция, Германия и др., като за миналата година САЩ са на първо място.