"Кока-Кола" губи второ дело срещу КЗК

"Кока-Кола" губи второ дело срещу КЗК

Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отхвърли жалбата на "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" АД - Костинброд, срещу решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от септември 2004 г. за глоба от 80 хил. лв. на компанията за промоционалната игра "Кабриолети... за момичета". С това съдът остави в сила решението на регулаторния орган. Актът подлежи на обжалване пред петчленен състав на ВАС в 14-дневен срок от от съобщенията на страните за постановяването му.

От бутилиращата компания заявиха, че на този етап не могат да коментират решението на съда, докато не се запознаят подробно с него.

Законът за защита на конкуренцията (ЗЗК) забранява извършването на продажба, когато заедно с нея се предлага или обещава нещо, чието получаване зависи от решаването на задачи, ребуси, въпроси, гатанки, събиране на серия купони и други подобни, разиграване на игри с парични или предметни награди, чиято стойност надвишава десет пъти цената на предлаганата стока.

Установяването на тази забрана цели противодействие на такова поведение на пазара, което нарушава конкуренцията, тъй като уврежда интересите на конкурентите в търговските отношения с потребителите. Според КЗК с организирането на рекламната игра "Кока-Кола" е нарушила именно тази разпоредба на закона.

Участието в играта е ставало със събиране и изпращане на капачки от продукти на "Кока-Кола" или чрез изпращане на безплатен талон, отпечатван във вестниците "Труд" и "24 часа" или разпространяван в магазините, предлагащи продукти на компанията. Наградите, обявени от организаторите, са 3 автомобила "Пежо 307" СС, 20 хиляди минирадиа и 500 хиляди бутилки от едноименната напитка от 0.5 л.

В решението на съда се подчертава, че с конкретно проведената рекламна игра на компанията не е необходимо да настъпи реално увреждане на интересите, а е достатъчно установяване на подобна цел, което е налице, когато дружеството е използувало непазарни стимули за налагане на свой продукт на пазара. Според съда, дори да са налице алтернативни способи за участие, от които потребителят има възможност да избира, достатъчно е да се установи противоречие с добросъвестната търговска практика по смисъла на ЗЗК.

В началото на декември 2003 г. КЗК наложи глоба от 20 хил. лв. за кампанията "Музика в бутилка" отново заради десетократното надвишаване на стойността на наградата спрямо пазарната цена на продукта. Бутилиращата компания обжалва това решение пред ВАС, но загуби делото и на двете инстанции. През февруари 2004 г. КЗК санкционира със 100 хил. лв. компанията за играта "Поръчай награда! Пази капачката!".

Четвъртата поред глоба за бутилиращата компания беше от 150 хил. лв. за промоцията под мотото "Евро 2004". Досега "Кока-Кола" обжалва всички решения на антимонополния орган пред ВАС.