Германски компании ще разширят дейността си у нас
В срещата участваха 13 германски фирми от различни браншове и индустрии. Компаниите отчитат ръст на оборотите за 2004 година и предвиждат, че продажбите им ще се увеличават и през тази година. Най-голямо е увеличението при представителите на автомобилните концерни "Мерцедес" и "Форд", които отчитат между 40 и 50 на сто ръст на продажбите на автомобили. Според вносителите на автомобили ръстът в продажбите е показателен за стабилизирането на промишлеността и икономическото състояние в страната.
През 2005 г. веригата "Практикер" (Praktiker) ще отвори три нови магазина в София, Пловдив и Варна, като първият ще е в Пловдив и ще е готов през лятото, съобщи управителят на веригата Райнер Витка. През следващата година компанията ще открие още три обекта - в Плевен, Стара Загора и Бургас. Инвестицията във всеки един магазин е между 4 и 8 млн. евро в зависимост от големината на терена и самия обект. При разрастване на мрежата си "Практикер" сключва договор със стратегически инвеститор, който влага средства в строежа, а веригата инвестира в стоката и персонала.
Текстилната компания "Пирин текс" планира да вложи през 2005 г. около 1 млн. евро в обучение на персонала и разширяване на производството, съобщи управителят й Бертрам Ролман. Той посочи, че продажбите на фирмата за миналата година са се увеличили с 12-14 на сто в сравнение с 2003 г. Дружеството произвежда облеклата с марката "Ролман" (Rollman) и изнася почти цялата си продукция. През тази година имаме намерение да разширим външните си пазари и да изнасяме за Англия, Франция и др., посочи Ролман. В момента силните експортни пазари са Гърция, Чехия, Русия, Балканските държави и др.
По време на срещата управителката на фармацевтичния дистрибутор "Либра" Теодора Петрова съобщи, че концернът "Феникс" ще навлезе в България с посредничеството на "Либра". Тя обаче не даде подробности по проекта.
---------------------------
Въпреки че бизнесът им върви добре, германските фирми отчитат и редица трудности, които пречат на работата им в България. Проблемите, около които компаниите се обединиха, са свързани с липсата на квалифицирана работна ръка и лошата инфраструктура. Липсата на кадри е не толкова в администрацията, колкото в производствените отдели, посочи Бертрам Ролман.
Ние инвестираме в персонала си, голяма част от който напуска след две-три години и заминава за Гърция, обясни Ролман. Работниците ни нямат стимул за професионално израстване, а гонят бързата печалба като черноработници, добави той. От "Метро кеш енд кери" изтъкнаха проблема с несигурността около таксите за смет. Германските фирми поискаха още диференцирани ставки за ДДС. Към това искане се присъединиха "Метро". "Либра", "Байер" и др.