Гръцката "Терна" ще стори жп линията Крумово-Първомай

Гръцката "Терна" ще стори жп линията Крумово-Първомай

Транспортното министерство подписа в сряда договора за изграждането и модернизация на железопътната линия Крумово - Първомай с гръцката компания "Терна", която спечели търга за изпълнител на проекта. На подписването, което се състоя на гара Крумово, край Пловдив, присъстваха вицепремиерът Николай Василев, финансовият министър Милен Велчев, ръководителят на Делегацията на Европейската комисия в България Димитрис Куркулас, консулът на Гърция в Пловдив Никос Матодакис.

Проектът предвижда удвояване на скоростта и електрификация на линията по 37.7-километровата отсечка. Срокът за изпълнение на проекта е 22 месеца. След приключването му влаковете ще могат да се движат със скорост от 160 километра в час, което ще скъси времето за пътуването. Стойността на проекта е 86 млн. евро.

Отсечката Крумово - Първомай е част от линията Пловдив - Свиленград. Общата стойност на проекта е 340 млн. евро, от които 150 млн. евро е отпуснатият заем от Европейската инвестиционна банка, 153 млн. евро са от програма ИСПА, а 37 млн. евро са от държавния бюджет.

Германският консорциум "Вайс" - "Кирхнер" - "Хайткамп" - "Тисенкруп" вече оспори пред Върховния административен съд избора на гръцката компания, като поиска съдът да отмени решението. Според източници, близки до консорциума между германската РОRR и австрийската компания Vаtech, той вероятно също ще оспори процедурата пред съда и Европейската комисия. Тя предложи цена от 74.8 млн. евро. Основните обвинения на участниците в търга за строител на отсечката са свързани с липсата на опит в изграждането на подобни съоръжения.

В сряда по време на церемонията представителите на "Терна" определиха обвиненията като неверни и не дадоха повече разяснения. Право на кандидатите е да оспорват, коментира вицепремиерът Николай Василев. Той поясни, че жалбите трябва да бъдат подадени не пред съда, а пред Европейската комисия. По думите му Делегацията на Еврокомисията в София е получила писмото за одобрение на гръцката компания. Процедурата беше прозрачна, подчерта Василев. Проверката на Брюксел по избора на изпълнител е продължила пет месеца, допълни той. Оферти през ноември миналата година подадоха девет компании, като най-високата цена - 145.2 млн. евро, предложи консорциумът "Свиеталски" и "Алпине Майердер".