Технически прегледи на колите ще се правят по еднакви критерии

Технически прегледи на колите ще се правят по еднакви критерии

Техническите прегледи на автомобилите, камионите и автобусите ще се извършват по еднакви критерии след обнародването на нова наредба на транспортното министерство за тях. Пунктовете ще бъдат задължени да имат компютърна система за проверка, съобщи директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Николай Точев по време на конференция за европейските стандарти в автомобилния транспорт. Изискванията ще влязат в сила от 2006 г. Предвижда се да бъде изградена компютърна система за отчитане на резултатите, диагностика на автомобилите, за да се намалят неизправните превозни средства. Според директива 1999/52 от май 1999 г. се предвижда периодичност на проверките дали автомобилите са изправни, а дизеловите превозни средства е необходимо да бъдат проверявани за наситеност на отработен дим. Европейският съюз смята, че стандартът на поддръжка на автомобилите е ключов за качеството на въздуха. Новите автомобили ще минават на годишен преглед три години след регистрацията си, предвиждат нова наредба за техническите прегледи. Следващото минаване ще е след пет години. След изтичането на този срок проверките ще се извършват всяка година. Когато автомобилът не е нов, техническата му изправност ще се проверява всяка година. В момента при провеждането на прегледите имаше известно неразбиране кога е първата дата за преминаване през пунктовете за проверка.

България се присъедини към Виенската спогодба за техническата изправност на превозните средства и издава за всяко излизащо от страната превозно средство допълнително удостоверение. Таксата за него е два лева.

Пунктовете за осъществяване на прегледите са задължени да издават разпечатка на шофьорите. Изискването на въвеждане на компютърната система ще засегне 691 компании, които в момента имат разрешение от транспортното министерство за извършване на прегледите. По данни на ведомството средно на година през проверка на техническата изправност преминават 1.2-1.3 млн. автомобили.

Засега остава открит въпросът за свързването на всички пункове в обща компютърна система, призна Точев. Имаше идея такава система да бъде изградена към КАТ.

------------------

От 2008-2009 г. курсовете за шофьори за камиони над 3 тона и автобуси с над девет места задължително ще бъдат по 280 часа, каквито са изискванията на директива 2000/56 на Европейския съюз. Кандидатите ще бъдат обучавани за безопасност на движението, устойчивост на превозното средство и възможност за предотвратяване на трафика на хора. Сега курсовете са 20 часа. Ново изискване е теоретичното обучение да е най-малко 35 часа. Изпитите по теория и практика ще бъдат пет часа. Шофьорите ще имат 30 минути за управление на превозното средство в населеното място, предвижда се 15-25 минути да се проверяват уменията на учебна площадка. Изпитът ще завършва с издаването на карта за професионална квалификация за пет години. Издадените книжи до 2008 г. ще продължават да важат.

Въвеждането на новите изисквания ще доведе до увеличение на цените от 400 - 500 лв. до 700 - 800 евро, коментира председателят на Съюза на преподавателите Йонко Иванов.