Приета е стратегия за инвестициите

Приета е стратегия за инвестициите

До 2010 г. е важно да се увеличи обемът не само на чуждите, но и на местните инвестиции, като темпът на нарастване трябва да изпревари досегашния ръст. За целта е важно да се подобри бизнес климатът в страната, така че новите инвестиции да осигурят по-голяма заетост и да повишат доходите. Това е записано в стратегията за насърчаване на инвестициите за периода 2005 - 2010 г., приета в четвъртък от правителството.

Документът е разработен от експерти към Съвета за икономически растеж, Министерството на икономиката и Българската агенция за инвестициите (БАИ) и се опира на опита с инвеститорите, придобит през последните две години, поясниха от пресцентъра на агенцията. От две години държавните структури работят по Закона за насърчаване на инвестициите, като за компаниите с вложения над 70 млн. лв. е осигурено индивидуално административно обслужване. Отделно държавата се ангажира да изгражда прилежащата инфраструктура. Примери за това са проектите в "Бизнес парк София" и край Русе, където френската компания "Монтюпе" ще прави завод за автомобилни части, обясни Павел Езекиев, шеф на БАИ.

Шест са основните насоки за подобряване на инвестиционната среда в страната, представени в петгодишната стратегия. Освен по-ефективното административно обслужване сред приоритетите са още развитието на техническата инфраструктура и професионалното обучение на кадрите. Стратезите залагат още и на засиленото привличане на инвестиции във високотехнологичния сектор и в иновациите. За целта ще се създадат регионални иновационни стратегии, сериозно ще се насърчават инвестициите в такива продукти и дейности, активно ще започнат да работят високотехнологични паркове и инкубатори за малки и средни предприятия. Очаква се да бъде завършено и да заработи и електронното правителство, както и да се разшири достъпът на бизнеса до услугите на информационното общество.

Значително място е отредено и на инвестиционния маркетинг, който все повече набира скорост. За целта експертите трябва да набележат подходящите партньори за проучванията. Важен е и изборът на типичните за страната сектори, които носят висока добавена стойност и биха представлявали интерес за чужденците. До момента чуждите инвеститори влагат капитали основно в областта на телекомуникациите, банковото и застрахователно дело и електроразпределението. Целта е чрез подходящ инвестиционен маркетинг да се представят конкурентните предимства на България.

Стратегията съдържа и конкретни мерки за изграждане и ремонт на пътищата и водопроводната мрежа, за гарантиране на сигурността на енергийните доставки, за стимулиране на енергийната ефективност и други. В областта на телекомуникациите се планира завършване на цифровизацията на мрежата, развитие на спътниковите съобщения, въвеждане на мобилни комуникации от трето поколение. За да се повиши качеството на работната сила, стратегията гарантира, че образованието най-после ще бъде съобразено с потребностите на икономиката. За целта ще се създадат системни връзки между висшите училища и пазара на труда.

----------------------

Какво трябва да се подобри

* Да се усъвършенстват административната и нормативната среда

* Задължително развитие на техническата инфраструктура

* Квалифицирана работна сила

* Да има регионална политика за привличане на инвестиции

* Подкрепа на инвестициите в иновации и високи технологии

* Инвестиционен маркетинг