Унгария получи девет оферти за летището в Будапеща
Кандидатите са консорциум от испанските "Абертис", "Онтарио" и TBI, британската "ВАА интернешънъл холдингс", летището в Копенхаген, консорциум от германските "Фрапорт" и "Дойче банк", консорциум от италианската "Аеропорто", ОТП, МОЛ и "ТриГранит", австрийската "Макуайъри еърпорт" (Macquarie Airport), консорциум от испанската "Феровиал инфрастракчърс" и "Голдман Сакс", германската "Хохтийф" и турската "Тав Тепе Акфе Венчърс" (Tav Tepe Akfe Ventures). В средата на юли унгарската агенция за приватизацията APV допусна за участие в предварителния кръг общо десет кандидата, като британската "Тера Фирма инвестмънт" (Terra Firma Investment) не подаде оферта.
Продажбата на "Будапещ еърпорт" ще се превърне в най-голямата приватизационна сделка в страната за тази година и най-голямата в бранша в световен мащаб. В първия кръг от продажбата кандидатите оцениха държавната компания между 72.9 млн. и 153.9 млн. евро.
Одобрените кандидати за 75% минус една акции от капитала на летището трябва да представят окончателните си оферти до 2 ноември 2005 г., съобщи унгарската агенция за приватизацията АPV. Участниците ще трябва да заплатят 2 млн. евро, за да се включат в наддаването. От агенцията заявиха още, че крайното решение за допуснатите участници до втория кръг ще отнеме няколко седмици. APV няма ограничения за броя на кандидатите, но най-вероятно техният брой ще бъде намален.
Главният критерий за допускането на втори кръг ще бъде цената и чак след това - плановете за развитие. На този етап Будапеща планира да продаде държавното летище на стратегически купувач или на консорциум, който ще вземе значително участие в модернизацията и разширяването на капацитета му.
Основното, което този път притесни инвеститорите, е, че APV не спомена нищо за това кога ще приключи приватизационната процедура. Досега се говореше, че дългоочакваната продажба ще приключи до края на годината.
От няколко години правителството безуспешно се опитва да продаде "Будапещ еърпорт". Въпреки че не притежава собствена инфраструктура, летището в Будапеща оперира от 75 години и отчита сериозно покачване на трафика си след приемането на страната в Еврозъюза през май миналата година. Тогава "Будапещ еърпорт" позволи на няколко евтини авиопревозвача да използват неговите терминали за кацане, което го превърна във възлова точка за полети към Централна Европа. За 2004 г. то отчете приходи от 133.58 млн. евро, превозени са 6.5 млн. пасажери, което е с 28.6 на сто повече от 2003 г.