КРС ще помирява телекомите безплатно

КРС ще помирява телекомите безплатно

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) ще решава спорове между операторите по процедура, която ще е безплатна за страните, предвиждат поправки в закона за далекосъобщенията. Парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации ги обсъди за второ четене. След като телекомът се оплаче от конкурента си, че му отказва договор за взаимно свързване или ползване на съоръженията, регулаторът в едноседмичен срок ще съставя комисия, която ще изяснява причините за искането и последиците за засегната страна. Ако до 30 дни между двата оператора не бъде постигнат компромис или засегнатите откажат да съдействат на разследващата комисия, далекосъобщителният регулатор ще издава, както досега, задължителни указания, за които операторът ще си плаща. Кабелните и операторите за пренос на данни ще бъдат задължени да полагат мрежите си под земята, предвиждат поправките.

Досега това задължение беше записано в наредба на Министерството на транспорта и съобщенията. Задължително при строителството на сгради компаниите трябва да изграждат канали за кабелна тв, предвижда още новият закон. Депутатът от ДСБ Евгени Чачев задължението да се отнася за радио-, кабелни мрежи и далекосъобщителни оператори. Според члена на Комисията за регулиране на съобщенията Зина Трифонова този текст ще натовари инвеститорите на нови жилища.

БТК като оператор със значително пазарно въздействие ще може да иска промяна в цените и разходите си на по-малко от шест месеца, предвижда още новият закон. Сегашният не позволя на телекома промяната и затова той беше принуден да въведе различен начин на отчитане включително и такса за обажданията, която е 11 ст.

Ползването на железопътната инфраструктура от операторите ще става с разрешение на ръководството на държавната инфраструктурна компания и с подписването на договор. За ползването операторите ще заплащат такса.

 До момента нямаше ясна процедура как ще се извършва използването. Според председателя на комисията Йордан Мирчев, преди да се приеме текстът, трябва да бъде променен законът за жп транспорт.