Започва разпределението на многократните СЕМТ разрешителни

Започва разпределението на многократните СЕМТ разрешителни

Голямата битка между транспортните компании за разпределение на многократните СЕМТ разрешителни през 2006 г. започна. Транспортният министър Петър Мутафчиев подписа заповедта за подялбата им, като до 9 декември ще станат известни превозвачите, които ще получат разрешителните. Всяка година този тип разрешителни предизвиква конфликти между отделните браншови организации и превозвачите, които участват в получаването им.

СЕМТ-овете дават възможност в продължение на година компании да осъществяват превози до страните - членки на Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКТМ), без да плащат пътни такси, и да имат еднократни разрешителни, което ги прави желани за превозвачите. Официално за тях компаниите плащат 1500 лв. за един документ.

През 2006 г. ще бъде увеличена базовата квота на разрешителните за камиони от стандарта по-зелени и по-сигурни "Евро-3" - 1218, за сметка на разрешителните за "Евро-2" - 77. Така съотношението между автомобилите "Евро-2" и "Евро-3" ще е 90:10.

През миналата година то беше 80:20. Основната битка при разпределението им се води между големите и малките компании. Големите са СОМАТ, "Биомет" и "Транскапитал", които имат най-много и най-нови камиони. Малките компании обикновено имат по два-три камиона "Евро-2". През март сесията на ЕКМТ реши да увеличи разрешителните с 14% спрямо 2005 г. Изискване за участие на превозвачите е да имат най-малко шест камиона от "Евро-2" или най-малко "Евро-3", предвижда заповедта на Мутафчиев. През тази година изискването беше 4 към 2. Условие за използването на разрешителните е и компаниите да имат месечен пробег от 8500 км, да не извършват каботажни превози и да не са наказвани от транспортното министерство заради фалшиви сертификати през последните две години.

Шофьорите на камионите, ползващи СЕМТ-ове, трябва да носят на борда договора за наем или лизинг на превозното средство. При използването на разрешителното се забранява извършването на повече от три превоза до страна от ЕКМТ, без камионът да се е върнал обратно в България. Тези изисквания са записани и в промените в наредбата за международен превоз на пътници и товари, която беше публикувана миналата седмица в Държавен вестник.

По данни на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" регистрираните камиони за международни превози са 15 000, като от тях достъп до СЕМТ-овете имат едва 3000.

Работна група с участието на експерти от транспортното министерство и представители на АЕБТРИ, Националната транспортна камара, Националното сдружение на българските превозвачи, Националния съюз на автомобилните превозвачи, Съюза на международните превозвачи, Съюза на малките и средни превозвачи ще изработи методика за разпределението на разрешителните. Вчера браншовите организации отказаха да коментират заповедта за разпределението на разрешителните, преди да е готова методиката за нея.