Издателството "Найт ридър" може да бъде продадено
"Найт ридър" се оказа под натиска на акционерите си за продажбата. В началото на месеца американската инвестиционна група "Прайвит кепитъл мениджмънт" (Private Capital Management), притежаваща 19 на сто от издателството, заплаши компанията със смяна на борда, ако не бъдат предприети агресивни мерки за изгодна продажба. Дни по-късно "Харис асошиитс" (Harris Associates) с дял от 8.2 процента също поиска компанията да бъде отворена към офертите на купувачите, за да увеличи стойността си за инвеститорите.
След като заплахите на "Прайвит кепитъл" станаха известни, нивата на акциите на вестникарската къща се повишиха. Ценните книжа поскъпнаха до 62.87 долара за акция в петък. Цената им в края на октомври беше 53.38 долара за акция. Пазарната стойност на издателството остава понижена с 6.1 процента за годината.
"Найт ридър" е вторият по тиражност разпространител на вестници в САЩ. Наблюдателите не могат да посочат възможен купувач за групата, като посочват за потенциален проблем неясното бъдеще и намаляващия брой читатели. Две от вестникарските дружества с достатъчно ресурси - "МакКлачи" (McClatchey) и "Ганет" (Gannet), предпочитат по-малки пазари с потенциал за растеж. Другият възможен кандидат, "Трибюн" (Tribune), все още се опитва да се справи с проблемите покрай покупката на "Тайм мирър" (Time Mirror). Възможен купувач са и инвестиционните дружества, но според експерти те едва ли биха предложили премийна цена за издателството. Като алтернативен план за действие "Найт ридър" може да реши да продаде отделните си вестници на местни инвеститори. Обратното изкупуване също е начин за увеличаване на цената на акциите, но компанията ще трябва да заеме необходимите за операцията средства.
Конкуренцията на световната мрежа отнема не само публиката на вестниците, но и част от приходите за реклама, отбелязват експерти.
За финансовото полугодие до септември тиражът на вестниците в САЩ е намалял с 2.6 на сто за ежедневниците и с 3.1 на сто за неделните издания. Това е най-големият спад от 1991 г. насам, отбелязват американските статистически агенции. Пикът на потребление на тази медия беше през 1984 г., когато абонатите достигнаха 63.3 млн. души за 1688 вестника. През 2005 г. абонаментите за 1457 различни заглавия са спаднали до 45.2 млн. Новинарски сайтове обаче са посетили около 47 млн. души, или около 30 на сто от потребителите на интернет в САЩ. Освен това "Найт ридър" е изправен пред по-високи разходи за печат, както и за осигуряване на служителите си. Комбинацията от фактори е изключително незадоволителна за основните инвеститори - пенсионни и взаимни фондове, които имат определени стандарти за ръст на приходите.