"Транскарт"

"Транскарт"

"Транскарт" е сред новите компании на борсата и на пазара в България. Дружеството е създадено през декември, 2001 г. с цел издаване и обслужване на кредитни карти чрез собствена мрежа от терминали и собствен авторизационен център за обработка на картови разплащания. Това е първото дружество, което предложи реални кредитни карти в България без предварително внесен депозит, неснижаем остатък и такси за осъществяване на транзакции.

Първите български кредитни карти ТРАНСКАРТ стартират през 2002 г. , като първоначално проектът стартира в партньорство с “Евробанк” АД (понастоящем “Пиреос евробанк” АД), която осигуряваше кредитния ресурс по издаваните карти. “Транскарт” с подкрепата на международни консултанти от водещи компании създаде и пусна в експлоатация първия в България независим авторизационен и картов център.

Предмет на дейност

Основната дейност на дружеството е свързана с реализацията на единна система за обслужване и авторизация на плащане на стоки и услуги чрез използване на разплащателни карти в България.

“Транскарт” е сред най-популярните български кредитни карти. Основното предимство на продукта е, че дава възможност на нашите картодържатели да плащат на кредит и с отстъпка в най-голямата мрежа - над 4150 търговски обекта на територията на цялата страна. За получаването на кредита не са необходими поръчители, а клиентите могат да теглят и внасят пари в брой по картата в над 600 локации в България, над 280 от които работят денонощно.

В продължение на три години от създаването й компанията успя да създаде развита и балансирана мрежа от обекти на търговци в страната и да се утвърди като водеща на пазара с над 170 000 издадени карти. Към края на септември 2005 г. компанията е инсталирала POS терминали в повече от 4150 обекта, включващи обекти на стратегически партньори като “Петрол” АД, "МТел", Globul, БТК, "Била България" АД, "Хит хипермаркет", CBA, електроразпределителни и водоразпределителни дружества, топлофикации, вериги супермаркети, аптеки, хотели и ресторанти и други.

Един от основните проблеми за картите на “Транскарт” е, че не могат да се използват в чужбина. До голяма степен обаче това неудобство ще бъде преодоляно, след като на 20 октомври 2004 г. “Транскарт” АД и JCB International Co., Ltd. подписаха в Япония лицензионно споразумение за придобиване правото “Транскарт” АД да приема международни кредитни карти с логото на JCB на свои POS терминали, както и да издава такива карти от свое име на клиентите си. JCB e една от петте най-престижни международни кредитни карти наред с VISA, MasterCard, Diners Club и AMEX. Кредитните карти JCB са сред сравнително широко разпространениете в света, а търговската им мрежа включва 12.4 милиона търговци и над 900 хиляди банкомата в 190 държави. JCB карти се издават в 19 държави, а ги притежават 55.14 милиона души.

В началото на 2005 г. “Транскарт” стартира новата си услуга Moneytrans - бързи и евтини парични преводи от чужбина. С нейна помощ притежатели на валидни карти VISA от целия свят могат онлайн да преведат пари в България. Получателят може да изтегли парите си секунди след извършване превода в над 500 точки в България, повече от половината от които работят денонощно.

От април 2005 г. се поставя началото и на програма за издаване на кредитни карти ТРАНСКАРТ и за собствена сметка и риск. Дейността по самостоятелно кредитиране се обособява в отделно дружество “Транскарт файненшъл сървисис” ЕАД, което е 100% собственост на “Транскарт” АД.

Борсова търговия

Акциите на "Транскарт” се търгуват на Българската фондова борса от юни тази година. Борсовият дебют на компанията бе на 20 юни 2005 г., когато на специален аукцион се предложиха 250 000 акции, представляващи 5% от акциите на “Транскарт” АД при стартова цена от 8 лева за акция. Стартовата цена изглежда охлади еуфорията сред инвеститорите от излизането на нова компания на борсата и към проведените смесени закрити аукциони нямаше голям интерес. Според анализатори причината за това е кратката борсова история на дружество и все още неразвитото в Бъргария разплащане с кредитни карти.

Според статистиката на фондовата борса от листването на "Транскарт" до момента са изтъргувани 1 046 404 акции при средна цена от 6.68 лв. Компанията не е сред активните позиции на фондовата борса, независимо че според статистиката прехвърлените акции само за няколко месеца са над 20% от капитала. Обемът е прехвърлен само чрез 46 сделки, като основен принос има сделката, с която "Токуда банк" придоби 9.9379% от капитала на издателя на небанкови кредитни кари "Транскарт". Пакетът от 496 хил. акции се прехвърли при нормална търговия на пода на борсата при единична цена от 8.05 лв. за акция. Максималната цена по позицията е при 9.26 лв., а минималната при 4.60 лв. за акция.

Липсата на търсене при тези нива и малкият брой сделки е показателно, че все още инвеститорите оценяват компанията по-ниско. Развитието на бизнеса на компанията и темпът на увеличаване на броя на разплащанията с кредитни карти и обемите са предпоставка за привличане на инвеститорски интерес.

От "Транскарт" също изразиха намерения да увеличат капитала си от 5 млн. лв. на 7 млн. лв. За това ще решават акционерите на извънредното общо събрание на дружеството, което ще се проведе на 26 януари. Увеличението на капитала ще се извърши чрез емисия на 2 млн. нови акции с номинална и емисионна стойност 1 лев всяка. Пускането на нови акции само по себе си не е достатъчно за повишаване на ликвидността по позицията.

Финансово състояние

Значителните инвестиции в разширяване на мрежата от терминали се отразява негативно върху крайния финансов резултат и през последните години дружеството работи на загуба. Направените инвестиции обаче дават реален резултат и това е видно от приходите на компанията. За 2004 г. нетните приходи от продажби нарастват до 1.496 млн. лв. спрямо 663 хил. лв. 2003 г.

Основната част от разходите са за външни услуги, следвани от разходите за възнаграждения и реклама. Необходимостта от активни инвестиции за разработване и популяризиране на кредитните карти и недостатъчните все още темпове на увеличаване на разплащане с кредитни карти и малките обеми на подобен род плащания тежат върху крайния финансов резултат на дружеството. За 2004 г. компанията отчита загуба от 2.005 млн. лв.

През настоящата година "Транскарт" запазва темповете си на ръст на приходите, но въпреки това не успява да реализира печалба. За деветмесечието нетните приходи на дружеството нарастват до 2.009 млн. лв. спрямо 980 хил. лв. за същия период на миналата година. За периода януари - септември компанията отчита нетна загуба от 1.347 млн.лв. спрямо 1.194 млн. лв. за деветте месеца на 2004 г.

Натрупването на отрицателен финансов резултат през последните години води до декапитализиране на дружеството. Към края на септември собственият капитал на "Транскарт" е минус 2.292 млн. лв. Увеличаването на основния капитал с нови 3 млн. лв. до 5 млн. преди излизането на борсата компенсира този негативен ефект. Въпреки това с натрупването на загубата през тази година компанията отново се декапитализира и към края на септември т.г. собственият капитал достига минус 639 хил. лв. За периода активите на компанията са 4.828 млн.лв., а задълженията - 5.467 млн. лв.

SWOT анализ

Плюсове

Най-големият небанков картов оператор в страната.

Притежава най-голямата мрежа от терминали и собствен авторизационен център за обработка на картови разплащания.

Темп на нарастване на приходите.

Тенденция на увеличаване на разплащанията с кредитни карти в страната

Добри перспективи пред сектора, в който оперира компанията.

Висококвалифицирани служители.

Сравнително слаба конкуренция в сектора.

Широк кръг от услуги и в широка мрежа от търговски обекти, хотели ресторанти и др. в които може да бъде използвана картата

Позволява възможност за плащане на сметки за битови услуги.

Позволява плащането на сметки с SMS.

Система за лоялност "Кеш бек”, т.е. търговците в конкуренция по-между си връщат определен процент от покупката като пари по сметката на картата

Могат да се теглят пари и да се внасят пари в Кеш от всички 458 бензиностанции на "Петрол" , 280 от които са денонощни.

Минуси

Малък дял на разплащанията с кредитни карти като цяло във финансовата система на България

Малък брой разплащания с кредитни карти в страната

Ниски обеми на плащанията с карти

Ниско доверие при подобен вид транзакции

С Транскарт все още не могат да се теглят пари от банкомати

Високи рекламни разходи

Невъзможност за използване на картите и в чужбина

Ниска ликвидност за книжата на компанията на фондовата борса.

Значителните инвестиции в първите години тежат върху финансовия резултат и дружеството реализира загуби

Възможности

Увеличаване на дела на разплащанията с кредитни карти

Увеличаване на потребителите и популяризиране на картовите разплащания

Увеличаване на обемите на плащанията

Разширяване на мрежата от терминали.

Запазване или увеличаване на темповете на ръст на приходите

Популяризиране на картовите разплащания

Увеличаване на предлаганите услуги

Развитие на партньорски програми между финансови и ритейл компании.

Увеличаване на ликвидността на борсата

Осигуряване на възможност за теглене на пари от банкомати

Възможност за международни плащания.

Опасности

Навлизане на сериозни конкуренти

Забавяне на ръста на приходите и влошаване на финансовото състояние

----------

Данни за "Транскарт"

Местоположение: София, бул. “Черни връх” №43, България

Предмет на дейност: Издаване на кредитни карти и обслужване на плащанията с тях

 

Собственост: "Петрол холдинг" - 50%

Служители: 76

Записан капитал: 5 000 000 лв.

Брой акции: 5 000 000 броя

Номинал на акция: BGN 1.00 лв.

Борсов код: TRCRD

За последната година

Максимална цена: 9.25 лв.

Минимална цена: 4.60 лв.

Средна цена: 6.68 лв.

Пазарна капитализация: 40 млн. лв.

Коефициенти към 09.2005 г.

Продажби на акция: 0.4 лв. *

Загуба на акция: 0.27 лв. *

Price/Sales: 20 *

* Коефициентите са изчислени на база неконсолидиран отчет към 09.2005 г.

-----------------

        

 

 Финансови данни за "Транскарт" АД 

         
Показатели  09. 2004 г. 09. 2005 г.    
Общо приходи (хил.лв.) 980 2009    
Нетни приходи от продажби (хил.лв.) 980 2009
Нетна печалба (хил.лв.)   -1194 -1347    
Печалба на акция (лв.) -0,24 -0,27    
Общо активи (хил.лв.) 3597 4828
Дългосрочни пасиви (хил.лв.) 1310 1892    
Краткосрочни пасиви (хил.лв.) 4579 3575