Търсенето на камиони в строителството раздвижи пазара
"Очаквам тази тенденция да се запази в следващите няколко години, коментира ситуацията маркетинг-директорът на “Волво Тръкс България” Елена Танчева, цитирана от агенцията. Според нея логично е като цяло пазарът на тежки камиони да расте с около 15-20% годишно.
Директорът по продажбите на “Скания България” Петър Дончев коментира, че сериозните инвестиции в строителството са променили нагласите на ангажираните в отрасъла компании, които вече предпочитат новите камиони, пред тези втора ръка. Интересното е, че те правят това, без да са задължени от някакъв нормативен акт да използват по-безвредни за околната среда превозни средства. Такива изисквания има обаче към камионите за международен превоз, които сега трябва да отговарят поне на екостандарта Евро 3, ако искат да се движат в страните от ЕС.
Тук се крие и обяснението за спада в продажбите на влекачи, използвани в международния транспорт. Според маркетинг-директора във вносителя на “Ивеко” “Торино мотърс” Емануела Динева превозвачите изчакват появата на камиони, отговарящи на екоизискванията Евро 5. От януари следващата година в страните от ЕС ще могат да се движат тези, отговарящи на по-ниското ниво - Евро 4, но превозвачите смятат да “прескочат” този етап.
От “Торино мотърс” очакват продажбите на товарни автомобили за строителството с марка “Ивеко” през следващата година да се удвоят - от 70 на около 140. През 2006 г. от компанията очакват общо 20% ръст на продажбите на тежки камиони спрямо тази година, такива са прогнозите и на “Волво Тръкс”. Вносителят на “Скания” прогнозира 10 на сто повече сделки.
Големи надежди се възлагат и на сегмента, реализиращ най-малко сделки - камионите с тегло 7.5-18 тона. Сега на него се падат едва 3% от продажбите, като очакванията са за поне 10 на сто дял в следващите години.
-----------------
Един цялостен поглед върху пазара на камиони сочи, че докато за първите шест месеца на годината ръстът на пазара в продажбите на нови товарни автомобили чувствително изоставаше от този на леките коли (едва 35 срещу 53%), към десетмесечието съотношението се обърна. Към края на октомври сделките с камиони са с малко над 62% повече от тези през миналата година (885 продажби срещу 545 през 2004 г.). При леките коли той е около 43%.
Големите надежди на фирмите в този бранш са, че в скоро време ще бъдат приети ограничения при вноса, като в страната ще могат да се вкарват товарни автомобили, покриващи поне еконормите Евро 2 и 3. Другият ход, който може да раздвижи пазара, е приемането на преференции за компаниите, които закупуват камиони с двигатели, покриващи стандартите Евро 4 и 5.
Най-търсени у нас са товарните автомобили на "Ивеко" с 373 сделки, като четирите фирми вносителки "Чефин", "Торино мотърс", “Пълдин транс сервиз” и “Булавто” държат 37% от пазара.