Австралийската "Макуайъри" купи "Копенхаген еърпортс"

Австралийската "Макуайъри" купи "Копенхаген еърпортс"

Акционерите на летището в Копенхаген приеха офертата на "Макуайъри еърпортс" (Macquarie Airports), съобщи Ройтерс. Така австралийската компания ще купи 52.4% от "Копенхаген еърпортс" за 2.5 млрд. долара. С това "Макуайъри" се превърна в най-големия акционер в летището, след като около 40 на сто от акциите му са държавна собственост.

От "Макуайъри" заявиха, че Европейската комисия категорично е одобрила сделката, което премахва последната пречка пред финализирането й. От компанията се надяват официалното финализиране на придобиването да стане на 19 декември. Досега "Макуайъри еърпортс" държеше 14.7 на сто от акциите на "Копенхаген". Австралийското дружество има дялове и в летищата в Брюксел, Рим, Сидни, Бристол и Бирмингам.

"Макуайъри еърпортс" обяви намеренията си към "Копенхаген" още преди няколко месеца, когато изпълнителният директор на компанията Кери Метър заяви, че при благоприятни пазарни условия има намерение да увеличи дела си в датското летище. Сделката беше очаквана, коментират запознати.

"Копенхаген еърпортс" посочва, че ще остане публична компания и след сделката. В момента обаче по-малко от 10% от акциите на летището се търгуват на борсата, което кара анализатори да очакват опит за "затваряне" на дружеството.

Интересът на австралийското дружество към летището в Копенхаген е част от стратегията за експанзия в Европа, където процесите на раздържавяване, особено в Централна и Източна Европа, тепърва предстоят, се казва в материала на Ройтерс.

"Копенхаген еърпортс" беше обявена за победител в конкурс за 35-годишна концесия на летищата във Варна и Бургас, но конкурентите на компанията в лицето на германско-българския консорциум "Фрапорт"/"БМ Стар" и френската "Венси" поискаха от Върховния административен съд (ВАС) да спре предварителното изпълнение и подписването на сделката. Договорът за 35-годишната концесия беше подписан от предишния министър на транспорта Николай Василев броени дни преди парламентарните избори.

По-късно тричленен състав на ВАС отмени решението на предишното правителство за избора на концесионер. Съдът даде указания транспортното министерство да продължи процедурата с останалите кандидати. Транспортното министерство и консорциумът атакуваха това решение на ВАС пред петчленен състав на съда.