Компаниите все още трудно общуват с акционерите

Компаниите все още трудно общуват с акционерите

България е най-развитата страната по отношение на нивото на връзките с инвеститорите на публичните компании. Това заяви Линге Блак, председател на Международната федерация за връзки с инвеститорите. Федерацията обединява всички национални организации за връзки с инвеститорите от Азия, Северна Америка, Европа. Въпреки това на връзките с инвеститорите у нас все още не се обръща особено внимание и се подценяват от мениджърите, допълни още Блак, който в петък направи презентация на специален курс за подготовка на кадри по връзка с инвеститорите, наречен "ИР академията", на специална среща, организирана от Българската асоциация по връзки с инвеститорите. "ИР академията" е създадена с цел да подготви кадри на компании от новоприсъединяващите се страни и развиващите се пазари, които чрез използване на финансово комуникационни инструменти да представят компанията пред инвеститорите и акционерите, медиите, което да подпомогне и стратегическото развитие на компанията.

"ИР академия" е специализирано обучение, предназначено за начинаещи кадри по връзките с инвеститорите, защото много от публичните компании все още предоставят на инвеститорите крайно недостатъчна информация и комуникацията не е на ниво. Според Блак българските компании ще направят сериозна грешка, ако продължат да подценявате ролята на директорите за връзка с инвеститорите, тъй като изоставането в тази сфера ще се отрази на компаниите в конкуренцията за набиране на капитали след присъединяването ни към ЕС.

Блак е на мнение, че полският пазар е най-развитият в Източна Европа. Съжалявам, че тук не се обръща такова внимание на създаване на доверие в пазара и предоставяне на необходимата информация, а това е голяма грешка. Подценявате силно значението на връзките с инвеститорите, което е сериозен пропуск, и аз ще направя всичко, за да променя тази нагласа.

------------------------------------

Линге Блак, председател на Международната федерация по връзки с инвеститорите:

Не подценявайте значението на връзките с инвеститорите

--------------------

 

Какви са целите на посещението ви в България?

- Целите ни са да популяризираме и промотираме Комисията по връзки с инвеститорите сред местните компании на борсата. Забелязал съм уникалната практика, че тук по закон се изисква да има задължително директор по връзките с инвеститорите, който да управлява комуникациите, свързани с пазара. Това е уникално, защото позволява инвеститорите и обществото като цяло да получават информация от първа ръка от човека, който е информиран и има специални познания по финансови и комуникационни стратегии.

У нас все още битува схващането, че директорът по връзки с инвеститорите не е толкова важен за компанията и за цената на акциите й на борсата. Какво е вашето мнение?

- Това е грешно схващане, защото връзката с инвеститорите е очевидната възможност да се създаде по-добра информираност и по-висока стойност на акционерите. Значението на връзките с инвеститорите не трябва да се подценява. Всички компании, независимо от размера им, могат да използват връзките с инвеститорите, за да задоволят необходимостите на инвеститорите и да изпращат точни послания на пазара. Също така трябва да осигуряват необходимата сигурност за компанията пред акционерите и инвеститорите.

Как оценявате сегашното ниво на връзките с инвеститорите у нас?

- Мисля, че подценявате техните познания и подготовка. Тук има много добри финансови директори (CFO), които знаят много за счетоводните техники по международните стандарти. Също така тук има и много хора, които разбират от комуникационни стратегии. Мисля, че логичната стъпка е да съберете тези две неща и да се подготвят по стандартите, които външните пазари очакват да видят. Рискът е, че ако не го направите, ще ви е много трудно да се справите с конкуренцията след приемането ви в ЕС и по-нататъшното ви развитие. По този начин няма да можете да се конкурирате успешно за привличане на капитали наравно със западноевропейските компании. Ако искате да оцелеете и да просперирате, ще трябва да осигурите правилната информация и по този начин да осигурите предимство на компаниите си пред останалите конкуренти.

---------------

Интервюто взе Мария Атанасова