През януари започва строежът на петролопровод от Румъния до Италия
Петролопроводът ще бъде дълъг 1500 км и ще струва най-малко 2,4 млрд. долара. В проекта е включено и обновяване на румънското черноморско пристанище Констанца. Цитирани от вестника източници са заявили, че досега към проекта за петролопровод са проявили интерес две големи петролни компании, една международна енергийна групировка и държавна енергийна компания.
Според Хенри Оуен, който е финансов съветник по проекта, този петролопровод ще захранва рафинериите в Югоизточна Европа, Италия, Австрия и Бавария. Освен това, той ще намали енергийната зависимост на Европа от Близкия изток, ще бъде извън контрола на Русия и ще допринесе за облекчаване на трафика през Босфора и Дарданелите, посочват цитирани от „Файненшъл таймс” анализатори.
В същото време те предупреждават, че петролопроводът от Румъния до Италия има няколко конкуренти, които имат предимство по отношение на логистиката и от търговска гледна точка.
Два петролопровода, започващи от България, конкурират т.н. Паневропейски петролопровод от Констанца до Триест. Това са Бургас-Александруполис и Бургас-Вльора, посочва вестникът.
В случая значение имат както политиката, така и парите.
Интересът на Русия да контролира петролните потоци в региона и точно противоположната цел на САЩ - да се диверсифицират източниците на енергия извън Москва - се примесват с напрежението между Азия и Европа - два пазара, които имат голяма нужда от петрол.
В същото време Турция иска да намали напрежението в трафика през претоварените проливи Босфор и Дарданели, но не желае да изгуби контрол над властта и приходите, които й дава нейното положение.
Като цяло, в региона има предложения за строителство на 12 петролопровода, като най-значимият от тях е Баку - Тбилиси - Джейхан, отбелязва в заключение „Файненшъл таймс”.