Огнян Дренски и Емануил Рафаилов: "Транс телеком" ще пусне първите си WiMax услуги през юли
--------
В: "Транс телеком" участва в търга за мрежите от типа "точка към много точки" като непознат играч и спечели лиценз от висок клас. Как бихте обяснили този факт? Какво изяснява той за телекомуникационния пазар в България?
Огнян Дренски (О.Д.): "Транс телеком" е компания, която се изгражда в момента. Акционерите й (първоначално само "Петрол холдинг" АД) решиха да развиват телекомуникационния бизнес, компанията беше създадена и започна да изпълнява проекта. През 2004 г."Транс телеком" получи лиценз за фиксирана гласова услуга и за услугата селекция. Миналата година "Петрол холдинг" създаде и "Трансхолд България" АД, за да управлява високотехнологичните дружества в състава му - "Транс телеком", "Трансат" и "Транскарт". Ние придобихме контролния пакет от дяловете и от края на миналата година сме съдружници в "Транс телеком". Мисля, че в бъдеще често ще се чува за "Транс телеком", защото компанията и акционерите й имат сериозни намерения.
- Емануил Рафаилов (Е.Р.): Световните тенденции в телекомуникационния пазар оказват влияние и върху българския и макар и с известно закъснение той се развива по същата логика. С развитието си технологиите стават все по-достъпни за инвеститорите. Ако инвестициите в една GSM мрежа са между 90-120 млн. eвро, в безжичната WiMax те са в пъти по-малко, което прави средствата по-достъпни за инвеститорите и увеличава конкуренцията. На българския пазар има няколко големи играча във фиксираната и в мобилната телефония, но досега липсваха т.нар. алтернативни оператори, защото технологиите бяха скъпи и недостъпни за тях. Затова на търга освен "Мобилтел" и БТК се появиха още 6-7 нови оператора. Големите телекоми в България живеят в комфорта на фактическия си монопол и като че ли не поглеждаха към зараждащата се конкуренция и в този аспект са логични изненади от типа на „Транс телеком" и „Кабел нет".
- О.Д.: "Транс телеком" спечели, защото много внимателно разработихме сценария за участието си и оценихме рисковете при всяка от стъпките на търга и дори съвсем крайните варианти. Познахме до стотинка на каква стойност ще получим лиценза.
В: Какво имате предвид под "краен вариант"?
- О.Д.: Ние разгледахме всички възможни алтернативи, дори слабо вероятните, но някои се случиха по време на търга. Например някои компании подаваха оферти със съдържание по буква Б, т.е. спираха да наддават, но не прекратяваха участието си.
В: Как оценявате това правило?
- О.Д.: По този начин КРС защити добре държавния интерес, но процедурата беше перфектна.
В: Как оценявате цената на лиценза?
- Е.Р.: Един добър начин за оценка е да се пресметне цената на един мегахерц на глава от населението. По този показател в България лиценз от клас А струва 78 евроцента за мегахерц на глава от населението, а в Норвегия - 84 евроцента. Така че цените на лицензите не трябва да се сравняват като абсолютна стойност. Те зависят от фактори като релеф, население, стандарт на живот, развитие на пазара. Разбира се, фактор за определянето на цената у нас е и достъпът до "последната миля".
В: Какви други далекосъобщителни лицензи има "Транс телеком"?
- О.Д.: "Транс телеком" има един основен лиценз за фиксирана гласова услуги и друг за селекция, която дава възможност на клиентите да изберат чрез 01007 нашата мрежа.
Имаме и няколко лиценза за сателитна комуникация, но те не са за предоставяне на услуга. В различни точки на страната сме инсталирали VSAT терминали, предназначени за дейността на "Транс телеком", които ще се използват за резервиране (back-up) на комуникацията по другите канали. Мисля, че ще бъдем от малкото оператори с истински back-up на комуникацията както по наземни канали, така и чрез сателит. Това е важно за осигуряване на истинска непрекъсваемост на услугата. Няма кабели за крадене.
В: Към кой пазарен сегмент са насочени интересите на компанията?
- О.Д.: Както към корпоративни потребители, така и към физически лица. При физическите лица е по-сложно да се реши проблемът с "последната миля" и това беше основната причина да се насочим към придобиване на лиценза. WiMax технологията е предизвикателство, защото е трудно да се прогнозира какви услуги ще се появят върху нея дори за една година напред. Затова първоначалните ни бизнес планове драматично ще се коригират в близките месеци.
В: На какъв етап е проектът ви за изграждане на безжична WiMax мрежа?
- О.Д.: В момента сме в напреднала фаза на разговори с потенциални доставчици на базови станции и крайни устройства за клиентите.
В: Интересът към WiMax лицензите регистрира и "възхвала", и "отричане" - новите телекоми видяха в него възможност да достигнат до крайния клиент, впоследствие други заговориха за ограничената му функционалност. Къде е истината за възможностите му според вас?
- О.Д.: Всяка технология има плюсове и минуси. След като сме придобили този лиценз, смятаме, че има достатъчно плюсове. WiMax създава комуникационна среда, която позволява както стандартните телефония и интернет, така и ред нови услуги. Като всяко ново нещо той носи и потенциални рискове. Това е радиосреда и е естествено да се влияе от атмосферни условия, гръмотевични бури, но това се отнася и за мобилните телефони. Важно предимство обаче е възможността да се създават много съвършено нови услуги.
- Е.Р.: Самата технология е в процес на развитие и разработка. Досега има четири версии на стандарта. Налице е Д версията, която е с възможност за т.нар. номади (преместване), което решава проблема с негеографските номера и с преместването от една клетка към друга. Очаква се мобилният стандарт да бъде приет през втората половина на 2006 г. Той ще реши въпроса с изискванията към системата, за да може потребителят да е напълно мобилен в територия, покрита от WiMax мрежа, включително преминаването от една базова клетка към друга, както е при GSM мрежите.
В: Какви ще бъдат следващите инвестиции в безжичната мрежа?
- О.Д.: Инвестициите могат да бъдат от нула до много големи, защото в световната практика има оператори, които не харчат дори стотинка за собствена инфраструктура, а ползват услугите на други телекоми. Горната граница зависи от услугите. Ако операторът доставя телевизия, инвестицията може да се окаже с порядък по-голяма, отколкото само за глас и интернет. Затова ми е трудно да дам горна граница и точни суми, докато не приключи тръжната процедура и не решим какви пакети услуги ще предложим на крайните клиенти.
В: Как виждате във времето старта на новите услуги по WiMax мрежа?
- О.Д.: Плановете ни са това да стане през първата половина на 2006 г. Според лиценза сме длъжни да стартираме услугата до девет месеца от получаването му, т.е. не по-късно от 9 юли 2006 г.
- Е.Р.:Тогава трябва да сме инсталирали поне една базова станция, да имаме договори с абонати и да предоставяме услугата. В края на първата година трябва да сме покрили десет града и 15% от населението.
В: Кои са местата, където ще предлагате новата услуга?
- О.Д.: В бизнес плановете ни влизат големите градове като София, Варна, Пловдив, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Видин. Освен тях интерес представляват и магистралните зони, където има бизнес, а комуникациите са лоши, както и курортните комплекси.
В: Сами ли ще финансирате изграждането на мрежата си, или ще търсите инвестиции отвън?
- О.Д.: Като акционери в дъщерните дружества притежаваме собствен капитал, с който финансираме част от техните проекти. Естествено ще работим и с привлечен капитал, за който има различни източници - банкови кредити, финансиране от доставчици, лизинг, привличане на стратегически партньори.
В: Чии крайни клиенти очаквате да привлечете?
- О.Д.: Не бих говорил за кражба на клиенти, защото разчитам потребителите сами да забележат ползите и новите възможности на WiMax технологията. Очакваме мобилните клиенти първи да ползват услугата, както и множество корпоративни клиенти, които не са доволни от качеството на наземните комуникации. Ще се появи и съвсем ново търсене, което няма да коментирам, защото е търговска тайна. Откриват се и възможности за интеграция на телефонни централи, т.е. географски пръснати клиенти ще могат да работят сякаш са в една сграда.
"Транс телеком" ще предложи прости и ясни пакети, защото сега човек трябва да има докторска степен, за да избере пакет. Ще осигурим и добри канали за плащане на телеком услугите, защото сме акционери в "Транскарт", която има над 170 хил. картодържатели в момента. Услугите на "Транс телеком" ще бъдат достъпни през 450-те бензиностанции на "Петрол".