Презареждане и ранно вдигане на цените смекчават шока от алкохолния акциз
От 1 януари ставката върху спиртните напитки скочи от 750 лв. на 1100 лв. за един хектолитър. За да омекотят шока, повечето производители на алкохол вдигнаха цените още през декември. При "Винпром Пещера" повишението беше на три стъпки. Предварително поскъпване имаше и при "Винпром Карнобат" и при "Феста уайн къмпъни". Тогава компаниите оправдаха увеличението и с по-високите разходи и себестойност на продукцията си, които са следствие от скока в цените на гроздето от последната реколта и есенното поскъпване на горивата. Производителите прибегнаха до предварително стъпаловидно увеличение на цените и преди въвеждането на по-висок акциз година по-рано - от януари 2004 г.
Презапасяването с алкохол в търговската мрежа също ще спомогне за по-плавното навлизане на новите цени. "В мрежата има много стар алкохол, преди Нова година имаше голямо презареждане и това ще осигури преходен период, през който хората да свикнат с новите цени", коментира Светослав Илиев, маркетинг мениджър на "Винпром Пещера".
Въпреки това спад в продажбите ще има, казват от винпромите. Очакваме новият акциз да свие пазара на високоалкохолни напитки с около 20 на сто, прогнозират от "Винпром Карнобат". "Шок естествено ще има в началото, но смятаме, че пазарът ще се възстанови до няколко месеца", каза Борис Калоянов, финансов директор на "Феста уайн къмпъни". Според него през април-май вече ще има раздвижване на пазара и високоалкохолните напитки, които вече са се наложили, ще си възвърнат позициите.
Калоянов допълни, че "Феста уайн къмпъни" се надяват да компенсира и с нарасналите продажби на вино. Думите му си подкрепят и от Емилиян Абаджиев, генерален директор на "Метро - България". "В световен план консумацията на вино, бира и безалкохолни напитки расте и в България, която е един традиционно силен пазар на спиртни напитки, има поле за навлизане на тези тенденции", каза Абаджиев. От "Метро - България" се надяват да не усетят ефект от по-високия акциз. "Нашето портфолио е много добре структурирано, ние залагаме на богат асортимент и големи обеми и някои вносни високоалкохолни продукти са по-евтини от миналата година", каза Абаджиев. Той добави, че смятат, ако има спад на продажбите в една ниша, той да се компенсира от по-високи продажби в друга.
По-високите цени на алкохола ще насочат част от потребителите, особено тези с по-ниски доходи, към по-евтини продукти, някои от които не са с гарантирано качество, коментираха от "Винпром Карнобат". Случаите на натровени с метилов алкохол хора във Варна и Велико Търново са тревожен сигнал за последиците, до които може да доведе употребата на спиртни напитки с неясен произход и негарантирано качество, казаха още от "Винпром Карнобат".
-----------------
След влизането в сила на новия акциз цената на високоалкохолните напитки скочи с около 1.50 лв. Така най-разпространените ракии вече струват около 7.5 лв. за бутилка от 0.7 л срещу около 6 лв. по-рано, а по-луксозните, като "Бургаска мускатова" например, се продават за около 10 лв. при около 8 лв. по-рано.