"Уникредит" доведе "Кларима" в България
Предлагането на продукти, базирани на бизнес модела на "Кларима", тук явно е част от стратегията на "Униредит" за разширяване на присъствието й в областта на банкирането на дребно у нас. Така например Булбанк сама твърдо заема третата позиция в областта на ипотечните заеми, а заедно с HVB Bank Biochim и "Хеброс" държи сребърният медал при финансирането на граждани. Начело все още е Банка ДСК, но пазарният й дял в сегмента непрекъснато намалява.
"Имаме идея и работим по това да предложим директно потребителско финансиране. Бизнес моделът ще бъде базиран на опита, който има "Кларима". Стартирането на тази операция е като пилотен проект в района на Централна и Източна Европа и ще бъде разработен впоследствие и в други страни." Това обясни за "Дневник" Левон Хампрацумян, председател на управителния съвет на Булбанк и неин главен изпълнителен директор.
Очакванията на пазара, работещ в сегмента на потребителското финансиране, са раздвоени. Според едни "Кларима" ще предложи много иновативни продукти, които ще доведат до сериозно разместване сред основните играчи. Според други представители пазарът расте изключително бързо и "Кларима" не може да засегне сегашните участници на него. Като цяло обаче от повечето и разнообразни услуги ще спечели най-вече клиентът, който става все по-ухажван. Не се знае точно откога ще започне самото предлагане на продуктите, като предположенията на източници от пазара е това да стане още през март. На този етап от банката пазят в тайна и юридическата форма, под която ще бъде представена "Кларима" у нас.
------------------
"Кларима" е специализирана в предлагането на платежни инструменти и потребителски заеми. Тя е основана през март 2001 г., като през 2002 г. се трансформира в банка. Според официалния й сайт в интернет банката предлага повечето от своите услуги посредством карти. Тя отпуска потребителски заеми, издава револвиращи кредитни карти и др. Ако продуктите институцията могат да бъдат сравнявани с нещо, което и в момента има на българския пазар, то донякъде са кредитната карта "Кредо" (на Хебросбанк), "Джет кредит" (на "Джет файненс") или "Юролайн" (на Пощенска банка).
В Италия "Кларима" има сключени договори с търговци или производители, като населението може да купува от тях на разсрочено плащане. Така например италианският производител на коли ФИАТ (който предлага "Фиат", "Ланча" и "Алфа Ромео") през лятото на миналата година започна кампания с три кредитни карти на "Кларима" (по една за всяка марка автомобили). Картата предлага на клиентите две различни кредитни линии. С първата се плаща по поддръжката на колата. Другата не е свързана с автомобила, а с нея може да се плаща в 25 млн. магазина в целия свят.
------------------
Потребителското финансиране излиза от банките
Задлъжнялостта на населението се повишаваше с бързи темпове през изминалата с 2005 г., което се дължи на повишаващите се в реално изражение доходи на гражданите, съчетано с поевтиняващите кредитни услуги и скока в цените на недвижимите имоти. Това се казва в последния доклад на "Уникредит". Според италианците тези фактори са допринесли за това домакинствата да имат по-голямо самочувствие, че са в състояние да обслужват все по-големи заеми. В началото на годината според БНБ задълженията на гражданите само към банките възлизат на 7 млрд. лв. Отделно голяма част от населението има дългове към различни фирми за потребителско финансиране, лизингови компании и прочие. "Следвайки тенденциите от 2005 г., очакваме и през настоящата година да продължи интересът към банкирането на дребно. По наши прогнози ритейл пазарът ще порасне с 25.6% през 2006 г. Смятаме, че овърдрафтът и ипотечните заеми ще са най-бързо растящите продукти, докато потребителското финансиране все повече ще излиза от банките и ще се прелива в бързо развиващия се небанков сегмент", смятат от "Уникредит".