Жп превозвачите ще получат лиценз срещу инвестиции в парка
До момента има издадени два лиценза за товарни превози - на "Национална железопътна компания" и "Булмаркет ДМ" и един регионален - на "Булмаркет". Русенската компания "Булмаркет", която е един от големите търговци на горива, използва лиценза си, за да превозва стоката. В "Национална железопътна компания" акционери са румънският частен превозвач “Груп Феровиар Ромън” - Букурещ, който държи 20%, и “Товарни превози-1” - Бургас, “Агрополихим” - Девня, “Астарта 21”, “Тракция” - Самуил, и “Трансвагон” - Бургас, с по 16%. Въпреки запитванията към жп администрацията няма внесени нови искания за лицензиране на превозвачи. Частните компании да получат концесии за строителството и експлоатацията на линии и предоставянето на жп услугата, предлага още в поправките Мирчев. Той се мотивира с новия закон за концесии, където е предвидена такава възможност. Това ще позволи някои участъци да бъдат дадени за поддържане и експлоатация на концесионери. През миналата седмица транспортният министър Петър Мутафчиев обяви във Варна, че жп линии ще бъдат отдадени на концесия и като такива посочи отсечката Юнак - Старо Оряхово - Видин.
За използване на инфраструктурата превозвачите и БДЖ заплащат такса, която се определя от Министерския съвет. След разделянето на БДЖ на предприятие превозвач и предприятие за инфраструктурата възникна проблема с плащането на таксата от БДЖ на НК "Железопътна инфраструктура". Според Мирчев тази такса трябва да бъде диференцирана и да е по-ниска за ненатоварените линии, защото в момента това отблъсква клиентите на БДЖ. Подобна идея се лансираше от предишното ръководство на министерството.
Мирчев се обяви против разделянето на БДЖ на три компании - за пътнически, товарни превози и за локомотивите, защото крие рискове. Според него превозвачът е неподготвен за подобна стъпка, която допълнително ще влоши състоянието на компанията. Транспортният министър Петър Мутафчиев обяви, че разделянето вероятно ще стане факт през следващата година.