Янис ЛАЗАРИДИС: Миналата година лансирахме повече от 20 продукта на пазара

Янис ЛАЗАРИДИС: Миналата година лансирахме повече от 20 продукта на пазара

Янис ЛАЗАРИДИС
Янис ЛАЗАРИДИС
"Нестле" е една от най-големите компании в България в сектора на хранително-вкусовата индустрия и един от сериозните инвеститори в страната. Характерно за компанията през миналата година беше пускането на все нови и нови продукти на пазара и навлизането в нови сектори. В края на миналата година стана ясно, че "Нестле" в световен мащаб купува гръцките сладоледи "Делта" и това ще доведе до сливане на бизнеса на двете компании и в България. Изпълнителният директор на "Нестле България" Янис Лазаридис разказва за плановете на компанията за развитие в България и за резултатите през изминалата година.
Наскоро "Нестле" придоби гръцкия производител на сладоледи "Делта" и това ще рефлектира върху начина на работа и на клоновете на компаниите в България. Ако сделката се финализира и КЗК разреши сливането на двете дружества, какви промени ще настъпят?
- Както знаете, придобиването е още в процедура на одобрение. Поради това все още не сме в състояние да правим сериозни планове.
Ще се слеят ли двата мениджърски екипа или ръководството ще бъде отделно?
- "Делта айс крийм България" (Delta Ice cream) ще се ръководи независимо през 2006 г. в съответствие със своите планове и стратегия.
Как според вас изглежда пазарът на сладолед в България?
- Вярно е, че потреблението на глава от населението е изключително ниско. Затова аз вярвам, че има много възможности за растеж. При разширяването на пазара всички играчи ще се опитат да подобрят качество и да обогатят вкуса на своите продукти, като в същото време продължат да са конкурентоспособни по отношение на цената. От промените във всички тези параметри ще спечелят потребителите.
Сладоледеният бизнес привлича и други чужди инвеститори. В момента "Дарко" например преговарят да бъдат купени от австрийски инвестиционен фонд. Кое прави пазара толкова привлекателен за чуждите инвеститори?
- Както вече споменах, има множество възможности за значително нарастване на потреблението в тази категория.
Какви са финансовите резултати на "Нестле България" за първите 10 месеца на 2005 г.?
- Миналата година беше поредната добра година за нас и продажбите надхвърлиха нашите очаквания. Оборотът ни отбеляза ръст от 40 на сто в сравнение с 2004 г. Печалбата като процент от продажбите отбеляза леко покачване спрямо 2004 г..
Можете ли да уточните в какъв процент?
- Все още не можем да обявим точните цифри, тъй като официалните финансови резултати в момента се уточняват и подлежат на проверка от външен одитор. Веднага след приключване на одита ще може да ги съобщя. Става въпрос за две-три седмици.
Колко нови продукти пуснахте на пазара през 2005 г.?
- Лансирахме повече от 20 нови продукта и повечето от тях се оказаха доста успешни. Те са почти поравно разпределени в отделните продуктови категории.
Кои продукти отбелязаха най-висок ръст в продажбите?
- Без съмнение продуктът, който отбеляза най-висок ръст в продажбите, е "Нескафе 3 в 1" (Nescafé 3 in 1), въпреки че и останалите марки имаха известен ръст. Продажбите на "Нескафе 3 в 1" се удвоиха. Продажбите на "Нескафе класик" (Nescafé Classic) също отбелязаха ръст от 50 на сто. Друга много успешна продуктова категория са вафлите и шоколадовите десерти с марките "Нестле мура" (NESTLÉ Мура) и "Нестле лайън" (NESTLÉ Lion), които също отбелязаха сериозно увеличение на продажбите.
Продажбите на кои продукти намаляха?
- Както вече казах, всичките ни продукти отбелязаха положителни резултати. При все това обаче има продукти, които запазиха нивата на продажби от 2004 г. Това са млякото на прах "Нидо" (NESTLÉ Nido), както и бисквитите.
Каква е причината за това?
- Налице е ожесточена конкуренция в тези сегменти, която идва главно от страна на местните производители, които предлагат своите продукти на по-ниски цени.
Какви са новите тенденции на българския пазар на кафе?
- Вярвам, че тенденцията за растеж при кафе миксовете ще се запази. Тези продукти са силно търсени от потребителите и особено от по-младото поколение. Освен това има и тенденция на високо търсене на така нареченото ледено кафе, която продължава вече две-три години и има основа за по-нататъшно разрастване.
А как се развива пазарът на захарни и шоколадови изделия?
- Този пазар също се развива, но доста по-бавно. Продажбите на "Нестле" в този сегмент запазиха нивата от предходната година. Това, което е ново при нас, е, че успяхме да навлезем в сегмента на луксозните шоколади с "Нестле ноар" (NESTLÉ Noir). Тази ниша все още не е достатъчно развита, но мога да кажа, че нашата компания имаше много добър старт. Луксозните продукти в тази категория не са отбелязали много високи приходи, защото, както вече споменах, ние стъпихме на този пазар съвсем наскоро. Въпреки това продуктите ни постепенно завоюват пазарен дял и стават все по-търсени от потребителите. Продажбите на "Нестле ЛЗ" (NESTLÉ LZ) аеро шоколад и вафлите бележат най-висок ръст.
Можете ли да дадете конкретна цифра?
- Успяхме да раздвижим този пазар и в резултат на това продажбите ни се покачиха с 30%.
Планирате ли да започнете производството на нови продукти във фабриката на "Нестле" в България?
- Да, имаме такива планове, но е още рано да навлизаме в детайли на тази тема. Казвам това, защото новите проекти няма да бъдат реализирани през първата половина на годината с изключение на "Кит кат поп чок" (NESTLÉ KIT KAT Pop Choc) и "Нестле лайън поп чок" (NESTLÉ LION Pop Choc). Това са модерни продукти с високо качество, разтапящ вкус и във формат, удобен за консумация. Вярвам, че те ще имат голям успех на пазара.
В кои категории възнамерявате да внасяте нови продукти?
- Това ще са предимно продукти с марката "Маги" (MAGGI) и шоколадите на "Нестле" от високата ценова категория.
Какви са планираните от вас инвестиции за тази година?
- Инвестициите ни във фабриката ще достигнат 5 млн. лева. Освен това сме предвидили и бюджет от 11 млн. лв. в подкрепа на нашите марки и тяхната комуникация - реклама, маркетинг и т.н. Планирали сме средства и за повишаване квалификацията на персонала и обучения.
Как бихте оценили позицията на "Нестле България" в сравнение с други компании "Нестле" по света?
- Бизнесът на компанията в България е ограничен в няколко продуктови категории, които са фокусирани върху шоколадовите и захарните изделия, кулинарните продукти, кафетата и храните за домашни любимци. Поради тази причина оборотът на компанията не е така висок както в другите страни. Въпреки това обаче българската компания е една от фирмите с най-висок ръст в продажбите и с най-бързо разрастващо се продуктово портфолио. Още повече че България се очертава като страна с голям потенциал за икономическо развитие в близко бъдеще и ние правим планове за разширяване на бизнеса си тук.
Кои продукти изнасяте за други страни и планирате ли да разширите износа?
- Изнасяме предимно "Кит кат чънки" (NESTLÉ KIT KAT Chunky) за Централна Европа. Изнасяме и за Австралия, Германия, Великобритания, Гърция и др. Наскоро започнахме да изнасяме серия продукти "Поп чок" с марките "Кит кат" и "Лайън" за Италия и Германия.
Какво е съотношението между продукцията за износ и продукцията за местния пазар?
- Около 90 на сто от производството на "Кит кат" в България е предназначено за износ. По отношение на общото производство на шоколадови изделия произведените за износ са около 45 на сто.