Консумацията на вносен алкохол расте
Пазарът на алкохол нараства по-бързо като стойност, отколкото като продажби. Това показва изследване на "Юромонитър интернешънъл" (Euromonitor International) върху алкохолния пазар в България през миналата година. Растежът като стойност се дължи основно на по-високия акциз, който вдигна и цените, както и на тенденцията да се пият по-качествени напитки, твърдят производители.
За трета поредна година общите продажби на алкохол се увеличават основно заради нарастващата консумация на бира и вино. При високоалкохолните напитки ръстът е 1% като продажби, но 8% като стойност според "Юромонитър". Данните за потреблението на високоалкохолни напитки обаче се разминават и според различни компании то варира от 7 до 9 литра на човек годишно. Липсва единно мнение дори за това дали пазарът расте, или се свива. Според най-големия вносител на марков алкохол "Диаджео" потреблението на твърд алкохол е паднало с 3% до 9 литра на човек годишно. Според "Браун-Форман" обаче, които държат марките "Джак Даниелс" и "Финландия", то е 7 литра. По данни на друг голям вносител - "Максиъм България", през 2005 г. са изпити 12 млн. деветлитрови каси концентрат.
От бранша обаче са категорични, че делът на вносния алкохол расте. Вносните марки генерират 40% от стойността на пазара на високоалкохолни напитки при 9% продажби, сочат данните на "Юромонитър". Според някои компании обаче вносният алкохол е с не повече от 5% продажби. Повечето големи вносители отчетоха двуцифрен ръст на продажбите си за миналата година, но не пожелаха да ги конкретизират.
Ракията остава лидер на общия алкохолен пазар като продажби и стойност, макар че намалява темповете си на растеж през последните години. Най-големите производители са "Винпром Пещера" и "Винпром Карнобат". На второ място е водката, която е предпочитаната напитка сред по-младите консуматори. През 2005 г. са изпити 1.7 млн. каси българска водка срещу 155 000 каси вносна. Лидер при вносните е "Финландия", която по данни на "Браун-Форман" държи 1/3 от сегмента, следвана от "Абсолют".
Уискита държат около 60% от вноса, следвани пак от водката. Консумацията на уиски намалява, въпреки че ирландските уискита отбелязват ръст от 5.4% според "Юромонитър". Най-популярните марки продължават да са шотландските, сред които водят "Джони уокър", "Балантайнс" и "Тийчърс". Най-динамично растящите обаче са ирландските. Там водещата марка е "Тъламор дю", макар че "Джеймисън" и "Бушмилс" също трупат популярност. При бърбъните ръстът на "Джак Даниелс" е двуцифрен и марката държи близо 45% от този пазар, казаха от "Браун-Форман". Най-бързо растящата марка на компанията обаче е "Садърн камфърт", ликьор на базата на бърбъна. Развива се и делукс категорията, в която влизат дванайсетгодишни уискита. По данни, цитирани от Ивайло Антонов, маркетинг директор на "Диаджео", тази категория е нараснала с 10% през 2005 г. като обем. Сегментите джин, текила, коняк и бренди бележат спад.
От бранша не очакват драматични промени на пазара. Принципът "по-високо качество на по-висока цена" все по-осезателно ще се налага. Консумацията на твърд алкохол ще пада за сметка на виното и бирата, но това ще става бавно, смятат компаниите. Отрицателният ефект от по-високия акциз, който удари най-силно ракията от средния ценови сегмент, се очаква да отшуми до лятото. Ракията безусловно ще запази доминантната си позиция, следвана от водката.
Бъдещето изглежда розово за вносителите и делът на вносния алкохол ще расте, категорични са големите играчи. Причините са повишаването на покупателната способност на българите, както и отпадането на вносните мита след присъединяването на България към ЕС, което ще направи вносния алкохол по-широко достъпен. Нагласите на по-младите консуматори също движат пазара, каза Ралица Скорчева, маркетинг директор на "Максиъм България". "Те искат да се чувстват част от европейската и световната културна общност и мода. Глобализацията в най-добрия смисъл оказва влияние върху поколението българи, което расте", смята тя. Уискито ще запази своята водеща позиция, като при ирландските са възможни размествания в пазарните дялове. Интересът към водката ще продължи и това обяснява появата на нови продукти в тази категория. От "Диаджео" разчитат, че ромът, който по техни данни е най-динамично развиващата се категория в световен мащаб, ще завладее и България и планират да пуснат две нови марки. Делукс сегментът също ще се развива.
Някои нови марки, които ще се появят в България през 2006 г.:
водка "Абсолют апийч"
водка "Урсус"
водка "Кирок"
водка "Смирноф", черен етикет
ром "Памперо"
ром "Перът бей"
джин "Танкерей №10"