Майкъл БОРЕ: Българският пазар крие огромен потенциал за растеж

Майкъл БОРЕ: Българският пазар крие огромен потенциал за растеж

Майкъл БОРЕ
Майкъл БОРЕ
"Айриш дистилърс лимитид" (Irish Distillers Ltd), най-големият производител на уиски в Ирландия, произвежда марките "Джеймисън", "Пауърс" и "Пади". От 1988 г. групата е част от структурата на "Перно Рикар". През миналата седмица регионалните мениджъри на "Айриш дистилърс" имаха двудневна среща в София. Възползвахме се от случая, за да поговорим с Майкъл Боре, старши мениджър за Централна и Източна Европа, за развитието на българския пазар и за промените след закупуването на световния гигант "Алайд домек" от "Перно Рикар" през миналата година.
Придобиването на "Алайд домек" от "Перно Рикар" през миналата година преразпредели световния алкохолен пазар. Как се отрази сделката на "Айриш дистилърс"?
- Сделката ни се отрази много положително. Както знаете, "Перно Рикар" стана втората най-голяма компания за вино и спиртни напитки в света. Това дава на "Айриш дистилърс" повече възможности за дистрибуция и ни прави по-силни. На Балканите например досега не вървяхме много добре, защото нямахме достатъчно хора и нужните дистрибуторски структури. Но това се променя и то много бързо. Сделката увеличи повече от два пъти дистрибуторската ни мрежа.
"Джеймисън" е най-бързо растящото уиски в света за последните четири години. Годишният ни ръст е около 10-12 процента. Но в България продажбите ни от февруари 2005 до януари 2006 г. са се скочили с 40%.
За нас този район е много важен и много интересен, защото той значително изпреварва другите ни пазари като темп на растеж. Продажбите ни в района са се увеличили с около 25-26 процента. Затова и искаме да инвестираме тук - защото виждаме бъдеще. Тук ирландското уиски държи около 20% от пазара на уиски, което е огромен дял в сравнение с други страни. Затова и смятаме, че тук има огромен потенциал за растеж.
Целта ни е да се превърнем не само в най-продаваното ирландско уиски в България, но и в най-продаваното уиски в България по принцип. Това е не просто мечта, това е напълно възможно. Ако запазим сегашния си темп на растеж през следващите пет години и ако погледнем как се развиват другите брандове, ние със сигурност ще успеем. Имаме добра дистрибуция в България, но можем да я подобрим. Това, което ни предстои да направим, е да привлечем вниманието на младите хора върху нашата марка.
Това обаче трябва да става отговорно. Ние не искаме хората просто да пият повече, искаме те да се забавляват. Точно в това е разликата между ирландските уискита и в частност "Джеймисън" и другите видове алкохол. В Ирландия казваме, че кръчмата е втори дом, където се срещаш с приятели, разтоварваш се от проблемите си, говориш за футбол и т.н. Така искаме да бъде и в България - "Джеймисън" да бъде повод за хората да се събират, за излизат и да се забавляват заедно. Въпросът не е просто да се напиеш.
На какво се базират прогнозите ви за ръст - на очакването, че пазарът ще расте или че други марки ще губят дял?
- И на двете. Много марки са в застой, някои губят пазарен дял, докато ние печелим. Освен това пазарът расте. В България уиски категорията на годишна база е нараснала с 14%, ирландското уиски с 16%, шотландското с 12%. Нашите очаквания са да растем не за сметка на другите ирландски уискита, а по-скоро за сметка на други видове алкохол. При това ние се съревноваваме не само с другите видове уиски, но и с всички видове висококачествен алкохол, например водка, защото ние наистина сме премиум продукт. Има и нещо друго - нашите очаквания са, че българското население ще се подмладява и ние залагаме на това, че младото поколение ще предпочете нашата марка. Освен това с присъединяването на страната ви към ЕС доходите на хората в крайна сметка ще нараснат, те ще харчат повече, а и инфраструктурата ще се подобри. Очакваме като следствие и нашата дистрибуция ще се подобри. Всичко това ни изпълва с оптимизъм и ни дава основание да бъдем толкова действени.
Казахте, че виждате бъдеще за вашата марка в България и затова ще инвестирате. Какъв обем вложения планирате?
- Общо планираме да похарчим 1 млн. евро. Разбира се, това ще става постепенно. Вече имаме програма за около 300 - 400 хил. евро в краткосрочна перспектива. Планираните инвестиции са големи, но ако искаш да си номер едно, трябва и да се държиш като номер едно. Това е начинът да го постигнеш.
Къде ще бъдат насочена по-голямата част - в дистрибуция или в реклама?
- Всъщност и в двете, но първоначално смятаме да отделим повече пари за реклама. Както знаете, има известни ограничения, с които естествено ще се съобразим. Нашата група вече е вложила доста голяма сума в дистрибуция, вече сме положили основата и планираме да продължаваме да разширяваме мрежата си. Ще се опитаме да направим така, че човек да може да си купи нашата марка навсякъде. Ще заложим и на промоции, разбира се. Искаме хората да познават по-добре марката ни и вкусовите качества на нашия продукт.
Има големи разлики в маркетинг стратегиите ви в различните балкански страни?
- Не, големи различия няма. Страните в района са доста сходни. Разбира се, има национални особености, с които трябва да се съобразяваме. Различните страни в определени моменти ни предлагат различни възможности, от които ние се възползваме, като например бумът на туризма в Хърватия. Всичко обаче опира до цялостния подход, до това как искаме да позиционираме своя бранд, как искаме да дистрибутираме и къде да провеждаме промоциите си. Ще ви дам един пример, нашите подаръчни пакети за Коледа са едни и същи навсякъде на Балканите.
Но България определено е най-големият ни пазар на Балканите. Той ще си остане такъв и през следващите няколко години. Трябва да отчетем и финансовия фактор - възможностите на българите са по-високи, отколкото на други балкански страни. Затова и инвестираме толкова много тук.
Ще промотирате ли и другите си марки - "Пауърс" и "Пади" в България?
- Засега сме се фокусирали изцяло върху "Джеймисън". Но когато марката достигне целта, която сме си поставили, естествено ще прехвърлим вниманието си и върху другите ни марки.
Какъв е делът на "Джеймисън" в общото ви портфолио?
- В различните страни - различен. Разбира се, това е златната ни марка. В България "Джеймисън" е с около 85%, другите ни марки - "Пауърс" и Пади", са доста по-слаби.
Има ли разлика между България и Ирландия в съотношението продажби в магазини - продажби в заведения?
- Да. Тук съотношението е около 52-48 при ирландските и 62-37 общо за уиски категорията в полза на търговската мрежа. В Ирландия, където имаме толкова много кръчми, по-голяма част от потреблението е в заведения. Въпреки че търговската мрежа генерира повече продажби, компаниите вдигат продажбите си в търговската мрежа чрез продажбите в заведенията. В България ние не можем да обхванем всички и затова се концентрираме само върху част от пазара, върху онази част от населението, което може да си позволи нашата марка. Ние планираме много дейности по баровете - промоции, партита, за да могат нашите потенциални клиенти да опитат и опознаят тази напитка. Не е логично да очакваме, че някой ще отдели 25-30 лева за бутилка от нашето уиски в магазина само за да го опита. Много по-вероятно е, ако някой иска да опита нашия продукт, да похарчи 3-4 лв. в заведение за едно малко. Затова и промоциите ще са в заведения. Ние сме сигурни, че когато хората го опитат, те ще го харесат и в крайна сметка ще си купят и от магазина.
Любопитен факт е, че много жени, които по принцип не обичат уиски, харесват много "Джеймисън" заради по-мекия му вкус. По наши наблюдения около 45 процента от нашите консуматори са жени. За сравнение, в Ирландия например около 85-90 сто от нашите консуматори са мъже. Тази балансираност ни дава допълнителна увереност в успеха на марката. Затова и нашата рекламна стратегия е ориентирана и към двата пола. Идеята ни е да представим "Джеймисън" като уиски за всички, а не само за мъжаги. Нашият стил е различен.