Борис НЕМШИЧ : Следим телекомуникационния спектакъл от първия ред

Борис Немшич е избран през 2000 г. от борда на директорите на
"Мобилком Австрия" за изпълнителен директор на компанията. От 2002 г.
заема и позицията на оперативен директор за безжичните комуникации на
"Телеком Австрия". Преди да се присъедини към "Мобилком Австрия",
ръководи хърватския оператор VIPnet.
Преди дни на пресконференция
във Виена в присъствието на мениджърите на всички мобилни оператори,
които са част от "Мобилком Аустрия груп", той обяви отличните финансови
резултати за 2005 г. на групата. В нея влизат "Мобилком Австрия",
хърватската VIPnet, словенската Si.mobil, "Мобилком Лихтенщайн" и
българската "Мобилтел". За пръв път в тях са включени и показателите на
присъединилия се миналата година български мобилен оператор.
-------
Наскоро
“Телеком Аустрия” обяви финансовите си резултати, в които "Мобилтел"
има най-голям принос. Такива са те и за мобилната група “Мобилком
Аустрия”. Какво е вашето обяснение за това - само нарасналият брой
клиенти ли е?
- Много сме горди, че през 2005 г. имаме толкова
добри резултати. Въпреки че конкуренцията ни беше много жестока,
тя не ни попречи дори да ги подобрим. Направихме много за абонатите си,
както и сериозни инвестиции в инфраструктура. Ако говорим конкретно за
България, инвестирахме в UMTS лиценз за мрежа от трето поколение, който
спечелихме на търг. Мисля, че с много бързи темпове успяхме да го
включим в работа и “Мобилтел” вече предлага услуги и по новата си
мрежа. Финансовите ни резултати обаче не трябва да се разглеждат като
самоцел, защото ние инвестираме сериозно в абонатите и за развитието на
пазара.
Имате ли по-специални виждания за развитието на “Мобилтел”, като се има предвид спецификата на българския пазар?
-
Това най-добре би могъл да каже бордът на директорите на “Мобилтел”.
Компанията е лидер в областта на иновациите и качеството на
телекомуникационните услуги. Трябва да ви кажа, че телекомуникационният
пазар в България се развива много бързо и “Мобилтел” наистина показа
страхотно представяне.
Какво показва вашият опит в
ръководенето на телекомуникационни компании - какво се случва с
оператора, който пръв стъпва на един пазар, а след време там се
настаняват и конкурентите му. Какви възможности има, накъде трябва да
се развива, за да запази позициите си?
- Вече имаме такъв опит в
Австрия, където имаме изключително много нови конкуренти. Тук “Мобилком
Австрия” се конкурира с други девет компании и това е така от 1996 г.
Най-добрата стратегия в това отношение е да сме честни, да залагаме на
иновациите и на качеството. Смятаме, че и за България това е
печелившата формула за най-добро обслужване на българските потребители.
Страната според мен има много добър потенциал за развитие в областта на
телекомуникационните услуги от трето поколение. Колкото до “Мобилком
Австрия” и за цялата група, трябва да кажа, че те наистина са
най-високо световно ниво в сферата на иновациите в телеком сектора.
Каква е средната цена на минута разговор за териториите, на които групата работи, и къде се позиционира "Мобилтел"?
-
Цените зависят от пазара. В някои области “Мобилтел” има най-добрите
цени. Такива са например приятелските тарифи, с които може да се говори
безплатно. Много подобни модели предлагаме и в Австрия.
След
като подписа споразумение с “Мобилтел”, "Водафон" започна агресивна
реклама в България. Засега обаче тя все още е повече имиджова за
налагане на името и крайният потребител не е наясно какво точно да
очаква от партньорството.
- Надявам се много скоро да
разберете това. Бих могъл да ви кажа някои неща от съвместните ни
действия в Австрия и Хърватия. В Хърватия приходите от преноса на глас
и пакети от данни са нараснали от 3.1 до 26.9 на сто, след като започна
предлаганетона продукти като Vodafone Mobile Connect Card, Black Berry
и Vodafone live!
Ще повторя, че лидерството в иновациите в
телекомуникационните услуги наистина е в ръцете на “Мобилтел” и
най-доброто, което съществува в момента в света, ние го правим възможно
и в България.
В интервю за Ройтерс финансовият директор на
“Телеком Аустрия” Стефано Коломбо каза, че има няколко оператора -
“обичайните заподозрени”, които имат интерес да я купят. Става дума за
"Телефоника", "Франс телеком", "Водафон", "Дойче телеком". Кой от тях
според вас има най-големи шансове за успех?
- Винаги съм
оптимист и смятам, че трябва да се възползваме от собствените си
шансове. Не се страхуваме от големите играчи и смятам, че в този регион
държим по-добрите “карти”.
Какви са плановете ви за сръбския “Мобтел”?
-
Сръбският пазар на мобилни услуги, и по-специално операторът “Мобтел”,
са интересни за нас и плановете ни са през 2006 г. да я купим. Мисля,
че имаме шанс да придобием поне 70% от "Мобтел", което правителството
на Сърбия планира да обособи в две дружества - 70% да принадлежат на
сръбските пощи, а останалите 30 на сто - на австрийски инвеститори.
Затова разчитаме и на подкрепата на правителството на Австрия. Засега
търгът се очертава да се проведе през май или юни. Обявената от
правителството цена е около 700 млн. евро и според нас тя е обоснована,
но ние ще направим и собствена оценка на оператора.
Интересите ви не спират дотук.
-
Ние седим на първия ред и наблюдаваме целия спектакъл, който се играе
на телекомуникационния пазар в Централна и Югоизточна Европа. Важни за
нас са Босна и Херцеговина и техният “Телеком Сръпске”, който предлага
фиксирана и мобилна телефония. Между 65-80% от него, които са
собственост на държавата, са предложени за приватизация. Останалите 20%
принадлежат на частни инвеститори. Доколкото знам, за консултант по
сделката е избрана “Райфайзен инвестмънт”. Така че очаквам в Сърбия и
Босна и Херцеговина да се случи паралелна приватизация на телекомите.
От две години следим и телекомуникационния пазар в Косово.
Доколко
са верни появилите се информации, че “Телеком Аустрия” е възможно да
раздели мобилния си бизнес от този с фиксирани мрежи. Това как би се
отразило върху “Мобилком Аустрия” и респективно върху българския
мобилен оператор?
- Не, няма да има разделяне между
стационарните и мобилните звена. Ние просто изграждаме ясни структури,
които могат да бъдат сравнявани. Досега всички тези сегменти бяха
смесени в концерна, но намеренията ни са те да бъдат обособени в ясни
структури. За “Мобилтел” нищо няма да се промени, защото е част от
“Мобилком Аустрия груп”.