Мирон Герасимов: Още няколко години ни делят от големия играч на пазара на кафе баровете

Мирон Герасимов: Още няколко години ни делят от големия играч на пазара на кафе баровете

Мирон Герасимов
Мирон Герасимов
Мирон Герасимов е ръководител на екипа, който въведе веригата от кафе заведения "Кофихевън" (Coffeeheaven) на българския пазар. Това е верига от кафе барове, създадени в Полша с основната идея да се развиват на пазара в Централна и Източна Европа. Първото заведение в София е пред отваряне и то ще се намира в мола при хотел "Хемус" "Сити център София", който ще бъде официално открит на 12 май тази година. За последната финансова година до края на март 2006 г. веригата има нетни продажби в размер на 6.3 млн. британски паунда, което е с 66 на сто повече от предходната година, съобщи преди два дни "Дау Джоунс". Очакванията на компанията за следващата финансова година са да постигне оборот от 9.3 млн. паунда, като само за България заложените продажби са в размер на 0.4 млн. паунда.
Каква е историята на веригата "Кофихевън"?
- "Кофихевън" е създадена в Полша от англичани с идеята е да се развива на пазара в Централна и Източна Европа. Веригата съчетава спецификата на кафе баровете, популярни в Западна Европа, и очакванията на източноевропейците, които имат по-различни изисквания към продукта и асортимента. Началото е сложено през 2000 г. в известен полски курорт, след което веригата постепенно започва да се разраства. В момента компанията има заведения в Полша, Латвия, Чехия и тази година се разработват новите пазари - България и Румъния. Ако говорим за история - тя е кратка, но това не означава, че създателите на компанията нямат достатъчно опит в концепцията на кафе заведенията като места за прекарване на свободното време. Ние може да се похвалим със съвременния подход към пазара и заведенията ни определено са места, които се запомнят.
Кое е специфичното за заведенията?
- Дизайнът е много по-съвременен и модерно решен от традиционните кафе барове. Пазарът познава кафе заведенията от виенската традиция, която възниква преди много време. "Кофихевън" е различен и от американската концепция, която се развива през 80-те години. Нашата верига съществува от началото на новия век и съответно самият дизайн, решението на цветовете, разположенията на местата и оборудването отговарят на очакванията за модерно заведение.
Кое е различното в заведенията в Западна и Източна Европа?
- По-специфично е това, че тук клиентите харесват по-горчиво кафе. Горчивото кафе обаче невинаги означава, че е хубаво кафе. По тази причина смеската, с която работи "Кофихевън", е специално разработена, за да се доближи до вкуса на централноевропейския потребител. Италианците имат едни очаквания за кафето, англичаните - други, и се оказа, че източноевропейците имат сходен помежду си вкус. За мен логиката е, че потребителите тук в продължение на години са свикнали да пият кафе от сорта робуста, което е по-евтино. Съответно този навик трудно може да се промени. Самото производство, изпичане и пакетиране на кафето е процес, който иска достатъчно познания и специфична рецептура.
Ще предлагате ли кафето и извън заведенията в търговската мрежа?
- Нашето кафе се произвежда само за заведенията и за клиентите, които искат да си купят за вкъщи, единствената възможност е да го намерят при нас.
Откъде дойде инициативата "Кофихевън" да дойдат в България?
- "Кофихевън България" е джойнт венчър и усилията до голяма степен са и на двете страни. Колкото българската страна е била заинтригувана да вкара заведенията в България, толкова и централата е пожелала да стъпи на българския пазар. Определено компанията е създадена да се настани на централноевропейския пазар, към който се включва и България. В региона концепцията на съвременния кафе бар не е позната, но когато една компания е разработила проекта за страните от региона, е нормално да се опита да го наложи навсякъде.
От друга страна, всички специалисти в бизнеса с кафе определят България като зрял пазар като процент на консумацията на еспресо спрямо другите кафе напитки. Българите традиционно пият еспресо, докато в други страни еспресото е екзотично. Затова и България е интересна за специалистите по кафето.
Какви са конкретните планове за България?
- До края на тази година целта ни е да имаме пет заведения, а до края на 2007 г. заведенията да станат десет. Първите две заведения ще са в т.нар. молове - търговски центрове, които се очаква да се открият скоро. Тези центрове не ни привличат единствено с това, че са модерни. Ние ще позиционираме заведенията си на места, които са атрактивни и посещавани. Това може да са всякакви търговски, административни, а защо не и културни центрове. Искаме същата формула да повторим и в страната и плановете ни не включват само София, а напротив - целта ни е колкото се може по-бързо да стъпим и в другите градове.
Първите пет заведения само в София ли ще са?
- Не мога да кажа в момента, защото нямаме конкретни договорки.
Имате ли вече представа къде ще е третото заведение?
- Обсъждаме няколко варианта и водим преговори, но не искам да ги коментирам, за да не се спекулира с цената на търговските площи, към които сме се насочили.
Как ще изглеждат първите две заведения?
- Концепцията е стандартизирана дотолкова, че да се изпълни целта заведенията на "Кофихевън" да се разпознават във всеки един град. Те винаги ще изглеждат в един стил като комбинация от цветове, запазени знаци, подредба и организация на работата. Опитваме се навсякъде да изградим един стил, който е познаваем и който се приема добре от клиентите. Дизайнът на заведенията е разработен специално за "Кофихевън интернешънъл" от международна компания. Тя дава правилата и стандартите, по които след това се водят българските архитекти.
Как ще налагате концепцията на веригата?
- До голяма степен фокусът и налагането на концепцията е резултат от качествата на продуктите и ние залагаме на това, че клиентите ще ни запомнят с високото качество и с вкусовете. Продуктът се харесва и е наложен на другите пазари и очакванията ни са, че това ще се случи и тук. От гледна точна на налагане на името на компанията на пазара ще работим по-сериозно в посока на кафе културата и на това да запознаваме клиентите с различните възможности на кафето.
Наблюдавате ли конкуренцията в България и как я оценявате?
- Конкуренцията винаги е нещо хубаво и за крайния потребител, и за самите търговци, които се стимулират да направят нещо по-различно. На пазара в България има вече няколко компании, които предлагат съвременни кафе концепции. Освен това идват и други компании в тази област. Това са международни вериги, които усилено гравитират около българския пазар и търсят подходящата възможност да стъпят на него. Конкуренцията обаче не ни притеснява и ни стимулира да покажем нещо ново на потребителите.
Имате ли усещането, че стъпвате във все още неразработена ниша?
- В определена степен да, тъй като кафето може да се предлага в различни разновидности. Пазарът е неразработен в смисъл, че някои рецептури и кафе напитки, които са доста популярни на Запад, в България все още са екзотични. От гледна точка на консумацията на кафе като цяло обаче България е доста зрял пазар и българинът не е потребител, който тепърва ще открива кафето.
При откриване на заведенията си в провинцията ще отдавате ли франчайзингови права, или ще имате собствено управление?
- Категорично няма да отдаваме права на франчайзинг. Компанията не работи на този принцип и концепцията от самото начало предполага директното управление. Това се отнася както за работата на веригата в Полша, така и в другите страни.
Каква е формата на управление на "Кофихевън" в България?
- Ние създадохме джойнт венчър и това се прави за първи път. Навсякъде другаде веригата влиза чрез своя дъщерна компания. Партньорството на българска компания може да се посочи като успех. Тази форма на управление я има и в Румъния. Според мен директният мениджмънт в много по-голяма степен гарантира качеството на продукта. Всяка една друга форма рискува да загуби качеството, особено на пазари, на които правилата не действат достатъчно добре.
"Кофихевън" е публична компания и е листвана на алтернативната лондонска борса и всеки, който мисли този бизнес за печеливш, може да се включи. Цената на акциите е направена така, че да е достъпна за по-голям брой акционери.
Мислите ли, че пазарът в България е достатъчно зрял, за да влезе на него компания като "Старбъкс"?
- Според мен трябва да мине време и отговорът на този въпрос дава и развитието на пазара в Централна Европа. "Старбъкс" няма как да дойде първо в България, преди да влезе в страни като Полша и Чехия. Няма търговска логика това да стане. Определено още няколко години ни делят от големия играч на този пазар.