"Индустриален холдинг България"

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

"Индустриален холдинг България"

През 1996 г. е създаден „Приватизационен фонд България" с цел участие в масовата приватизация. При учредяването му той има около 110 хиляди акционери, което го нарежда на пето място от всички около 80 фонда по това време. През 1998 г. с решение на общото събрание на акционерите е извършено преструктуриране и фондът става холдинг с името "Индустриален холдинг България". Предметът на дейност е придобиване, управление, оценка и продажби на участия в български и чуждестранни компании. В портфейла му са включени компании основно от пет индустрии. С най-голям дял е строителството и ремонтът на кораби и пристанищната дейност с над 50%, и машиностроенето с над 23%. Следват недвижимите имоти, речни круизи, мебелно производство и др.
Основната стратегия на дружество е да постига контролно участие над 51% в дружествата, което му позволява да определя стратегия за развитие и осъществяване на управление. В партньорство с други инвеститори компанията инвестира и в проекти, в които може да упражнява значително влияние - до 50% от участието или в така наречените асоциирани предприятия.
Към края на първото тримесечие на тази година холдингът притежава контрол в 16 дружества, в които има и едно регистрирано в Швейцария - „Международен индустриален холдинг България". Дружеството притежава миноритарни дялове и в още 8 асоциирани и други предприятия.Най-голямата инвестиция на "Индустриален холдинг България" е в "Булярд", където държи 51.5% от капитала и по този начин контролира "Булярд - Варненска корабостроителница". Холдингът има и договор за покупката на още 10% от капитала на дружеството.
"Индустриален холдинг България" има силни позиции и в производството на металорежещи машини, където държи значителен дял чрез подхолдинга си "ЗММ България холдинг". През миналата година дяловете в някои от тях бяха увеличени вследствие на търгови предложения към миноритарните акционери на компаниите, които са публични дружества и се търгуват на Българската фондова борса.
В момента акционерите на холдинга са над 78 хил. физически лица и над 100 юридически, като значителна част от капитала се държи и от чуждестранни лица. Дружеството няма едноличен мажоритарен собственик, като най-голям дял се държи от кипърската компания "Венсайд ентерпрайсиз" с 35%. Свободно търгуемият обем акции (free float) на холдинга e 22.28%.
Корабостроенето е лидер по инвестиции
"Индустриален холдинг България" има силни позиции главно в сферите на строителството и ремонта на кораби, пристанищна дейност и машиностроене, като в тези дейности е концентрирано над 70 на сто от портфолиото.
Най-големи са инвестициите на холдинга в кораборемонтната и строителната индустрия и пристанищната дейност (50%). Основната инвестиция в тази област е в асоциираното дружество "Булярд" АД, което притежава 75% от бившата Варненска корабостроителница, чиито активи се управляват от "Булярд корабостроителна индустрия". В корабостроенето холдингът се конкурира на световно ниво, тъй като останалите български компании от сектора имат по-малък капацитет. Сред основните конкуренти на холдинга в ремонта на кораби е Кораборемонтен завод "Одесос" във Варна, в който капиталово участие има самият холдингът. Други конкуренти на холдинга в тази област са "Морска техническа групировка - Варна" АД, КРЗ "Флотски арсенал", част от военното обединение "Терем", и КРЗ "Делфин 1" (Морска техническа групировка) във Варна. Освен във Варна холдингът има участие и в кораборемонтен завод "Порт-Бургас" АД, както и в "Български корабен регистър" АД и "Меритайм холдинг" АД.
Машиностроенето е втората област, в която "Индустриален холдинг България" концентрира инвестиционното си портфолио (23%). Чрез своето дъщерно дружество "ЗММ холдинг България" холдингът контролира производителя на електродвигатели "Елпром ЗЕМ", "ЗММ Сливен", "ЗММ Нова Загора", производителя на стругове "Машстрой" АД, леярната "Леармаш" АД. Асоциирано предприятие на холдинга е и "Химремонтстрой" АД. В сферата на машиностроенето някои от основните конкуренти на дружествата, в които холдингът има участие, са "Хидравлични елементи и системи
" АД - Ямбол, заводът за пресово оборудване "Вапцаров" АД. В "Елпром ЗЕМ" освен "Индустриален холдинг България" и "Златен лев холдинг" има участие заедно с "Елпром - Елин". "Холдинг Варна А" пък има участие в друго предприятие от областта - "Елпром - Термо".

Данета Желева, изпълнителен директор на "Индустриален холдинг България":
Мениджмънтът не препоръчва разпределение на дивидент
Какви са бъдещите планове за развитието на компанията?
- "ИХ България" следва политика на развитие в отраслите машиностроене, корабостроене и кораборемонт, пристанищна дейност и речни круизи. Стартирахме и проект в областта на морския транспорт с поръчката на два многоцелеви 9800 DWT кораба в "Булярд корабостроителна индустрия". По отношение финансовите показатели за 2006 г. целта ни на консолидирана база е печалба над 10 млн. лв. и покоряване на 100-те милиона по отношение приходи от продажби, нетни активи и пазарна капитализация.
Към какво е насочена дългосрочната ви инвестиционна политика?
- Основно инвестициите ни са ориентирани към механизиране и разширение на пристанищата ни в Бургас и Варна. Плановете за това вече са включени в Националната програма за развитие на пристанищата. В "Булярд КИ" предстои изграждане на камера за бластиране и боядисване - съоръжение, което е уникално за нашата страна, на стойност над 2 млн. евро, а до края на юли очакваме да приключи сделката по закупуване на четвърти пасажер за "Дунав турс" - М/К Хайнрих Хайне.
Предвижда ли се реорганизация в структурата на компанията?
- Обсъждаме обединение на управлението на морския бизнес по подобие на "ЗММ България холдинг".
Планирате ли разширяване на пазарния дял чрез придобиване на нови дружества?
- Винаги сме отворени за участие в атрактивни проекти. Считаме обаче, че при нашите дружества, които са основно ориентирани към износ, пазарният дял би могъл да се увеличи и чрез инвестиции в модернизация, технологично обновление, иновации и обучение на кадри.
Каква дивидентна политика възнамерявате да спазвате в бъдеще?
- Мениджмънтът не препоръчва разпределение на дивиденти предвид амбициозната инвестиционна програма на групата. Надяваме се да защитим интересите на акционерите чрез нарастване на нетната стойност на активите и цената на акциите.
Интервюто взе Георги Бисерински

SWOT Анализ - "Индустриален холдинг България"
Силни страни
Дружеството притежава контрол в основните предприятия с най-голям дял в приходите му.
Значителни инвестиции в корабостроенето, индустрия, която в световен мащаб е в подем.
Традиции в машиностроенето.
Добър мениджмънт и високо ниво на прозрачност при управлението.
Високо доверие сред инвеститорите.
Слаби страни
Цикличен характер на производствата, зависими от развитието на местната и глобалната икономика.
Бавни темпове на възвращаемост на инвестициите.
Зависимост на общите приходи от две основни индустрии, които се характеризират с високата си капиталоемкост.
Перспективи
Световният икономически подем се отразява положително на машиностроенето.
Навлизане в сектора на корабоплаването, който е с голям потенциал.
Увеличаване на пазарното си присъствие зад граница.
Нарастване на капацитета на натоварване в машиностроенето.
Опасности
Холдингът е изложен на валутен риск, тъй като основната част от продажбите на компаниите от машиностроенето е в долари.
Увеличаване на конкуренцията в машиностроенето и намаляване на пазарния дял на "ЗММ България".
Стагнация в сектора на корабостроенето и кораборемонта, което ще се отрази и върху приходите на холдинга.
В дълбоките води на корабната индустрия
"Индустриален холдинг България" е наследник на един от най-големите бивши приватизационни фондове. По време на първата вълна на масовата приватизация, както повечето фондове придобива пакети в значителен брой дружества от различни сектори. След активно управление холдингът преструктурира инвестиционния си портфейл, като акцентира в машиностроенето и морския бизнес, в това число кораборемонт и пристанищна дейност. Машиностроителният бизнес се превръща във водещ, който се обособява в подхолдинговото дружество "ЗММ България холдинг". От своя страна "ЗММ България холдинг" притежава дяловете в останалите дружества от сектора, като през последната година увеличи дяловите си участия в някои от тях.
През 2005 г. бяха закупени малко над 12% от капитала на „ЗММ Сливен", с което холдингът увеличи дела си в дружеството до 92.89%. С по-малък процент беше увеличен и делът в „ЗММ Нова Загора" до 91.10%, както и в „Машстрой" до 80.81%. Освен в сектора на машиностроенето значителни инвестиции холдингът извърши в морския бизнес.
Една от най-значимите сделки на холдинга през миналата година беше придобиването на контрол в „Булярд", след като увеличи дела си до 51.50%. През април тази година холдингът купи още 2 401 898 акции от "Булярд", представляващи 10% от капитала, и така увеличи участието си до 61.50%. "Булярд" е собственик на 75% от капитала на „Булярд - корабостроителна индустрия", която управлява активите на бившата "Варненска корабостроителница". Останалите 25% от дружеството са собственост на "Параходство БМФ".
Морският бизнес на холдинга освен строежа и ремонта на кораби включва също така и пристанищна дейност и класификационни услуги. Освен това през тази година холдингът обяви намерения да навлезе в сектора на корабоплаването чрез дъщерната си компания "Булком лимитид". За тази цел поръча на "Булярд корабостроителна индустрия" два кораба на обща стойност 35 млн. евро. Освен поръчките от дъщерни дружества на холдинга "Булярд корабостроителна индустрия" получи поръчки за строителство на няколко кораба. Сред тях е поръчка за три кораба от Параходство "Български морски флот" на стойност 38.5 млн. евро. Освен това корабостроителницата влезе и в късата листа на подизпълнителите за строителство на кораби на НАТО на френската компания „Армарис". Това е най-мащабната европейска военно корабостроителна програма между Италия и Франция.
Развитието на корабната индустрия в световен мащаб несъмнено се отразява положително и върху резултатите на холдинга и към края на миналата година активите в морски бизнес вече нарастват до 52% от всичките активи. Това се дължи най-вече на увеличаването на дела в "Булярд". За периода машиностроенето е с 24%, недвижими имоти - с 8%, речни круизи - с 8%, мебелното производство - с 2%, а инвестициите в останалите сектори са на стойност 6%. Общата стойност на дяловите участия за периода са на стойност 34.4 млн. лв.
Въпреки нарастването инвестициите в корабната индустрия най-голямата част от приходите през миналата година се формира от машиностроенето, като 95% от продукцията в този сектор се реализира зад граница.
Значителен ръст за периода отбелязват приходите от корабостроенето и кораборемонта не само заради увеличаването на поръчките, но и поради факта, че след придобиването на контрол над "Булярд" приходите от корабостроителницата вече се включват в консолидирания отчет на холдинга. Според този отчет общите приходи на холдинга нарастват до 109.275 млн. лв. спрямо 53.8 млн. за година по-рано, като основната причина за това е повишението на нетните приходи от продажби двойно - до 99.9 млн. лв.
Нарастването на приходите от продажба на продукция се дължи както на по-големите продажби от машиностроенето с около 5 млн. лв., така и в корабостроенето с около 7 млн. лв.
Приходите от кораборемонта се отразяват при услугите, като само през миналата година постъпленията по това перо са 15 млн. лв. спрямо 3 млн. лв. за 2004 г. Съществен принос за подобряването на крайния финансов резултат за миналата година има продажбата на два атрактивни имоти край морето, за които холдингът получи над 29 млн. лв. На консолидирана база за миналата година холдингът отчете печалба от 29.7 млн. лв. спрямо 7.66 млн. лв. за година по-рано. Консолидирането на кораборемонта се отрази и върху активите, които към края на миналата година достигнаха 151.9 млн. лв. спрямо 77.9 млн. лв. за година по-рано.
Единствените конвертируеми облигации
"Индустриален холдинг България" е единствената българска компания от най-новата история на капиталовия пазар, която емитира конвертируеми облигации. Дълговите книжа бяха издадени на 2 юли 2004 г. и бяха приети много песимистично от пазара. Причината за това бяха две - първата е, че конвертируемите облигации носеха годишен купон от 6%, а по това време на пазара имаше по-малко рискови дългови книжа, носещи по-висока доходност. Втората причина и основната беше, че облигациите можеха да се конвертират в акции едно към едно, т.е. Срещу всяка облигация с номинална стойност от 1 лев може да се получи една акция, които по това време се търгуваха на борсата при цена около 0.30 лева за брой, а това прави изключително неизгодно конвертирането на облигациите в акции.
Въпреки че "ИХ България" е сред най-големите холдингови структури и финансовото му състояние е стабилно, той е след малкото бивши приватизационни фондове, чиито акции са се търгували далеч под номиналната им стойност. Една от причините за това е липсата на адекватна дивидентна политика, която в зората на развитието на капиталовия пазар беше водеща за борсовите котировки. От създаването си до днес "ИХ България" е разпределял дивидент само веднъж - през 1997 г. Политиката за капитализиране на печалбата дава положително отражение обаче в пазарната цена на акциите. На фона на усъвършенстваната нормативна уредба добрите резултати на холдинга и мащабните инвестиции дадоха своя резултат и инвеститорите припознаха потенциала за големи печалби в книжата на холдинга. Така от нива около 0.30 лева за брой само за две години акциите на компанията поскъпнаха над 13 пъти до сегашните си нива от около 4.24 лв. за брой.
Навлизането в корабостроенето и развитието на този сектор в световен мащаб поддържат инвеститорския интерес към книжата висок, в резултат на което "ИХ България" се оказа единствената холдингова компания, чиито акции се търгуват над балансовата стойност на акциите. Проучване на "Дневник" сред анализаторите красноречиво показва, че настроенията са положителни. От единадесет анкетирани анализатори само един прогнозира спад на книжата след една година, а сумарната прогноза от анкетираните е ръст от 15.6%. Определено едно от най-важните събития за пазарната цена през следващата година е падежирането на конвертируемите облигации през следващата година.

Милиони лева пазарна капитализация 89.05
Лева средна цена към 12 юни 4.24
Максимална цена за последните 52 седмици 4.37
Минимална цена за последните 52 седмици 2.65
Лева за акция - последна сделка 4.24