Росица ВЕЛКОВА: В България нямаме реален конкурент в общата авиация

"Даймънд дайнамикс България" е първото официални представителство на международния производител на леки самолети за обща авиация Diamond Aircraft, който предлага пълно техническо и гаранционно обслужване на самолетите в три технически бази в страната. За развитието на общата авиация и на бизнеса със самолетите на българския пазар разговаряхме с управителя на "Даймънд дайнамикс България" Росица Велкова.
Защо Diamond избра България?
- Първо, може би заради географското положение. България е в центъра на Балканите. Това са идеалните самолети за съседните страни, т.е., ако някой трябва да лети в командировка или има бизнес пътуване до Букурещ, Белград или до Солун, това в момента е най-подходящият вид транспорт, за да стигне бързо и удобно. Идеята на Diamond Aircraft е не толкова продажбата, колкото предлагането на един цялостен продукт, т.е. създаването на клубове - Diamond Air Club, с 10, 20, 50 души, които имат един пул от самолети, които да ги превозят до Варна, да речем, или те самите да летят, или да ги използват за други цели като например картографиране. Следващата седмица ни предстои представяне на точно такъв модел самолет - Twin Star, който е съоръжен с всички видове камери и основно е предназначен за наблюдение на границите и за картографиране. В съседните страни също има представителства на Diamond. В Румъния има представителство от две години и повече. Има в Сърбия и в Хърватия. В Гърция и Турция все още няма официални представителства, но се предвижда откриването и там. Миналата година е имало презентации на някои от островите в Гърция, които са доста атрактивни.
Откога сте оторизиран дистрибутор на самолетите Diamond на българския пазар?
- Компанията е регистрирана миналата година като дистрибутор на самолетите Daimond Aircraft за България, но успоредно с това е подписан и договор за техническо обслужване на тези самолети с Air Scorpio. Компаниите, които се свързват с Daimond Aircraft, са "Даймънд дайнамикс България" и Air Scorpio. В момента сме единствените, предлагащи гаранционно обслужване, и има инженери, механици и пилоти - инструктори, обучени в заводите на Daimond Aircraft в Германия и Австрия. Те получават сертификати и самият център получава сертификат на лицензиран център за поддръжка. Вече имаме всички необходими сертификати и лицензи и можем да започнем да оперираме. В момента със завода си в Китай Diamond Aircraft става най-голямата компания в света за general aviaton, или т.нар. обща авиация. Визията за машините е новите технологии и разработки от автомобилната индустрия да се поместят в този клас самолети. Целевата група на тези летателни апарати са хората, които обичат високия клас автомобили и които обичат високите скорости. Интересното в тази област е, че във всички останали съседни страни като Румъния, Турция, Гърция, Сърбия общата авиация е много по-добре развита, отколкото тук. Само в Сърбия има авиоклубове с 200 самолета. В Австрия има общо над 700 авиоклуба. В момента в Австрия, която по площ и население може да се сравни с България, летят над 7 хил. такива малки самолети. В България в регистъра може би няма повече от 20 малки самолетчета засега и дори по-малко.
Добре развита ли е инфраструктурата в България за подобен тип самолети?
- В България има няколко частни летища, които са оборудвани и необходимата инфраструктура е налице. Имат хангари, имат лицензи. Очаква се за в бъдеще да се появят и нови такива. В момента "Албена" АД има три летища в Приморско, Албена и Лесново. Освен това летища има и в Пловдив, Горна Оряховица. Air Scorpio има техническа база в Горна Оряховица, София и в Лесново. Може да се каже, че инфраструктурата е налице. Може би до момента това, което е спирало развитието на общата авиация, е, че до началото на 90-те години авиоклубовете, които са оперирали в България, са били държавни. В един момент спира всичко, някои от тях може би се приватизират и използват за някакви цели, но в един момент просто самата структура се срутва. Развитието на малката авиация в момента е в застой. В България от гледна точка на това, че нямаме много магистрали и пътищата ни не са от най-добрите, малките самолети са идеалният вариант да се пътува, да речем, от София до Русе или Горна Оряховица. Почти във всички международни летища има специален терминал за малките самолетчета на общата авиация. В София това го няма. Със сигурност малката авиация има нужда да се подкрепи от държавата по някакъв начин.
А има ли насърчение от държавата за развитието на малката авиация у нас?
- От Гражданска въздухоплавателна администрация срещаме много голямо разбиране. За регистрацията на първите самолети, които пристигат, те се опитват да ни помогнат по всякакъв начин със сложните процедури.
Какъв е пътят, по който смятате да развиете дейността си?
- Първият подход, който сме избрали, е чрез курсовете за пилоти любители. Следващият вид услуга, която ще предлагаме, е тази на авиотаксита. Тя ще се осъществява с DA42 Twin Star, защото той е двумоторен. С него самото пътуване е по-бързо. Той ще се използва за бизнес пътувания в страната и в съседните страни. За да може да оперира един самолет като такси, той трябва да е поне двумоторен, а повечето самолетчета, които са в България, са едномоторни, като изключим бизнес джетовете. Пропелерите са едномоторни и не могат да бъдат използвани за такива цели, а само за курсове за любители пилоти. От тази гледна точка в България не се е развило още авиотаксито като вид услуга.
А колко ще струва едно пътуване с такова такси?
- За Twin Star цената е 360 евро на час за самолет, а полетът например от Лесново до Албена е около 40 минути. Това е цена за четирите места.
Туроператори интересували ли са се от подобен тип самолети?
- Разговаряме вече с някои туроператори, които работят на морето. Те определено показаха, че имат интерес, защото основното, което интересува туристите, е забавлението, т.е. какво могат да получат като преживяване, което е различно от това, което се предлага в другите страни. Затова туроператорите се опитват да им предложат голямо портфолио с различни забавления и самолетите са едни от тях.
Бихте ли представили конкурентите на самолетите, първо, на българския пазар и след това в глобален аспект?
- За конкуренти специално в България е трудно да се говори, защото има няколко представителства на други компании в областта на общата авиация, но ние сме единствените в момента, които предлагат целия пакет заедно с гаранционно и пълно техническо обслужване. Клиентите ще могат да се чувстват по-сигурно от гледна точка гаранционното обслужване и те няма нужда да пътуват до някоя друга страна, където има лицензиран дилър. За всяка една компания това е много важно. За да може да направим сравнение за конкуренцията, трябва да изберем някакви критерии. В момента това са най-модерните самолети на пазара. Най-модерните технологии като визия, като електроника и авионика, като цялостно изпълнение. По този критерий няма конкуренция. Сигурни сме, че с развитието на този отрасъл ще се засили конкуренцията.
Какъв е потенциалът на нашия пазар?
- Много е трудно в момента да се прецени, защото нямаме страна, с която бихме могли да се сравняваме на Балканите. Във всяка страна ситуацията е различна и се развива по различен начин. Да речем, в Сърбия в момента има около 300 - 400 самолета. Авиоклубовете, които са съществували някога, явно са се запазили там. В Румъния нямам данни. Това, че в Австрия има над 7 хиляди, а в България едва 20, показва колко огромна е разликата. Вярно стандартът там е различен и Австрия е страна от Европейския съюз, но въпреки всичко разликата е доста огромна. В следващите 3 до 5 години очаквам наистина 300 нови самолетчета, които да летят в България, и то не само на Diamond. Последните седем години живях в Австрия и там имам познати от един авиоклуб, около 20 души, и през уикенда решават да пътуват от Залцбург до Люксембург. При всички случаи това ще дойде и в България, особено с тези нови технологии, където и разходите са доста ниски. Нашите самолети са с дизелови двигатели, които са много икономични, и 18 литра на час са наистина много голямо постижение. Затова и търсенето е голямо, а предлагането на самолети на Diamond Aircraft на вторичния пазар е много малко. Двумоторният Twin Star изобщо не може да се намери на този пазар. Заради голямото търсене се отваря и заводът в Китай. Въпреки че той е предназначен предимно за азиатския пазар, производството се разширява. Капацитетът на заводите, разбира се, зависи от поръчките, но общо на година само заводът в Австрия може да произведе 600 самолета.
Може ли да се каже, че има някакво събуждане на българските авиоклубове?
- Да. Само на Лесново оперират три авиоучилища, което е показателно за такова малко летище, което съществува съвсем отскоро. Те имат ученици, развиват се. Това показва, че и пазарът се развива в България.
Колко общо са авиоучилищата в цялата страна?
- Предполагам, че са под десет.