Петьо СТАЙКОВ: Инвестициите в компанията ще надхвърлят 150 млн. евро

Кабелният оператор "Евроком кабел мениджмънт България" ЕООД придоби 100% от "Евроком Пловдив" ЕООД, a сделката е факт от миналия петък, след като сливането получи одобрението на Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за регулиране на съобщенията. Решението на антимонополната комисия е от 8 юни. В резултат на сделката косвен контрол върху "Евроком Пловдив" и притежаваните от него дружества ще има американската инвестиционна група Warburg Pincus, част от която е "Евроком кабел". Последната е дъщерно дружество на "ФН Кейбъл холдингс Б.В.", Амстердам, което пък е част от Warburg Pincus. Обединените мрежи на компаниите покриват двата най-развити пазара в страната - София и Пловдив.
Преди седмица "Евроком кабел мениджмънт България" купи кабелния оператор "Евроком Пловдив". Какви са параметрите на сделката?
- Не е възможно да се посочат всички детайли по сделката, но трябва да се каже, че "Евроком кабел мениджмънт България" ЕООД е от лидерите на кабелния пазар в България и създател на първите мрежи. Компанията внедри първите технологии, които промениха облика на кабелния оператор и го превърнаха в телекомуникационен. Имам предвид пускането на интернет по кабелната мрежа, предоставянето на корпоративни услуги. Освен това сме лицензиран телефонен оператор и в момента услугата ни е в тестов период.
Неведнъж сме заявявали интереса си към окрупняване на пазара и заемане на лидерска позиция на него и след придобиването на "Евроком Пловдив" сме именно такъв. Имаме сериозна база за развитие на услугите и за покритие и уплътняване с услуги на обслужваните от нас територии.
Собственик на компанията зад нас ("ФН Кейбъл холдингс Б.В.") е изключително сериозен частен инвеститор в лицето на Warburg Pincus. Поставили сме си амбициозната цел да бъдем лидер в окрупняването на българския пазар, който за голямо съжаление поради редица локални обстоятелства остана разпокъсан и силно конкурентен. Това не e характеристика на същия пазар в развитите страни, където той е една комунална услуга и в населените места има по една мрежа, обслужвана от един оператор. Конкуренцията в България води до изключително принизяване на услугите, които предоставя кабелният оператор, защото кабелните телевизии се конкурират едни с други, докато в нормалните страни техни конкуренти са телекомите и платформите за разпространение през сателит. Време е според мен това да бъде променено. Съществуването на един или няколко по-големи оператори, които предоставят относително голям брой услуги за крайни потребители в сферата на развлеченията и комуникациите, е време да стане. Надявам се екипът ни да постигне тази цел.
Кога ще пуснете "тройната услуга"?
- Увеличаването на услугите е част от основната ни цел. Кабелната телевизия вече не е обикновена дистрибуция на телевизионни програми, а мрежа за пренос на глас и данни. Като лицензиран телефонен оператор в момента тестваме гласовата услуга. Подписахме договори за взаимно свързване с мрежите на БТК, "Мобилтел" и останалите телекомуникационни оператори. Надяваме се до края на годината услугата да бъде факт.
Ние не избързахме с лансирането на "тройната услуга", защото искаме да предложим на клиентите си услуга на високо ниво и да не правим грешки, които много кабелни оператори постигнаха в бързия си старт.
Какво ще инвестира фондът Warburg Pincus за придобиването на "Евроком Пловдив", на други телевизии и за развитие на мрежата ви?
- Фондът, който стои зад нас, управлява повече от 20 млрд. долара в над 300 фирми в целия свят. В нашия регион в областта на телекомуникaциите той е инвестирал в Унгария, Украйна и България. Инвеститорът има интерес компаниите, в които влага пари, да бъдат на високо конкурентно ниво, да предоставят по мрежите си всички възможни телекомуникационни и развлекателни услуги.
Колкото до инвестицията в България, ще вложим средства не само в нови услуги, но и в непрекъснатото усъвършенстване на мрежата ни в обхвата, в който работим, както и в мрежите на новопридобитите оператори.
Не знам дали е редно да споменавам число, защото с числата обикновено се спекулира, но инвестицията на Warburg Pincus в нашия бизнес през следващите 5-7 години ще надхвърли 150-200 млн. евро, което е значителна инвестиция за пазара, на който работим.
Как ще се промени кабелният пазар в България след сделката?
- Надявам се пазарът да усети промяната, към която се стремим. Възможността големите кабелни оператори да работят в повече населени места дава шанс на потребителите да ползват повече и по-качествени услуги. В София, Пловдив и други големи градове предлагането на различни услуги по кабел е факт, докато в малките населени места абонатите ползват само кабелна телевизия. Що се отнася до кабелната мрежа в Пловдив, тя е една от най-развитите на територията на страната. По нея също се предлагат допълнителни услуги като достъп до интернет, а скоро и телефонията ще бъде факт.
Какво покритие ще има общата ви мрежа с "Евроком Пловдив"?
- Мрежата на "Евроком Пловдив" покрива Пловдив и отделни селища в региона."Евроком кабел мениджмънт България" има мрежа в София (с 93-95% покритие), Плевен, Лом, Оряхово и прилежащите села.
Рано или късно, ако следваме практиката на най-развитите в кабелния бизнес държави като Австрия и Холандия, кабелните оператори ще бъдат регионален или дори национален тип. Благодарение на сериозните инвестиции в инфраструктура те ще покриват почти 100% домакинствата с всички възможни услуги.
На практика вие покривате двата най-големи български града. Накъде гледате още?
- Така е. Нашият интерес не е ограничен в някаква посока, но технологиите и услугите ни могат да се прилагат и потребяват в добре развити икономически места, каквито са големите градове. Много от клиентите ни живеят и в малки селища, но амбицията ни е да бъдем консолидиращ фактор сред големите оператори, тъй като логиката на бизнеса е лесно да се оптимизират и интегрират бизнеси на достатъчно близко ниво. Но интересът ни не е само към големите, а към всички оператори, които биха искали да излязат от бизнеса и да предоставят възможност на големите оператори да работят.
Има ли заявен интерес за това?
- Разбира се, това е отворен пазар. Има регулаторна рамка и два регулатора - КЗК и КРС, има практики кое как става и смятам, че в бъдеще ще излязат много подобни факти. Пазарът е доста разпокъсан и нашата цел, както и на други инвеститори, е той да бъде максимално окрупнен.
Какъв процент от пазара ще държите след сделката?
- Не бих се ангажирал с цифри, защото за голямо съжаление статистиката в нашата област липсва и всяка цифра, която бих казал, ще бъде или в нечий ущърб, или пък насърчение за други. Според мен проблемът с пазарното присъствие и дялове е нещо, което трябва да се промени на ниво регулация. Секторният регулатор вече събира пазарна информация и трябва да продължи работа в тази насока, за да е ясно какъв е размерът на пазара, колко домакинства обхваща, как е разпределен между отделните играчи. Разбира се, до най-дребни детайли никога не може да се стигне, но от инвеститорска гледна точка е важно да се знаят пазарни данни.
"Евроком" е алтернативен оператор. Имате ли надежда, като следите взаимоотношенията на новите телекоми с БТК, че ще бъдете допуснати на пазара на телефония?
- Битката за клиента не се е родила в България. Гледаме как тази конкуренция се развива в по-напредналите страни. Опитвам се да бъда реалист и съм сигурен, че новите технологии ще имат клиенти. Естествено БТК като компания с по-различно присъствие на пазара от гледна точка на големината и специфичните си услуги ще продължава да се променя и да инвестира в тази посока. А това е в интерес на потребителите - цените падат, услугите се подобряват и нарастват като брой. Клиенти ще има и "Евроком", и БТК, и всички оператори, защото всеки клиент има свой интерес.
Ще обявите ли цена на сделката с "Евроком Пловдив"?
- Не.
Ще има ли промени в мениджмънта на компанията?
- В процеса на интегриране ще има оптимизация в много посоки. Като цяло големи компании като нас и "Евроком Пловдив" имат идентични структури и управление, така че, ако има промени, те ще бъдат за добро.