Министерството на транспорта предлага за нелегален превоз да се конфискува автомобилът

Министерството на транспорта предлага за нелегален превоз да се конфискува автомобилът

С промените в закона за автомобилните превози глобите ще се увеличат от два до десет пъти. Възможно е превозните средства на нелегалните превозвачи да бъдат отнемани
С промените в закона за автомобилните превози глобите ще се увеличат от два до десет пъти. Възможно е превозните средства на нелегалните превозвачи да бъдат отнемани
Транспортното министерство иска да засили контрола върху нелегалните превози чрез промени в Закона за автомобилните превози. Това съобщи зам. транспортният министър Георги Нейчев. Той обясни, че едно от предложенията е като крайна мярка да се извършва конфискацията на превозното средство. Поправките ще бъдат предложени между първото и второто четене на закона в парламента.
През миналата седмица парламентарната комисия по транспорт и съобщения започва разглеждането на проекта на първо четене. Той предвижда глобата за компанията, която превозва пътници по редовни линии под формата на случаен превоз, да е 10 хил. лв., а при повторно нарушение - 20 хил. лв. и отнемане на лиценза. Всички глоби в закона с новите промени се увеличават от 2 до 10 пъти. Ако при проверка шофьорът няма лиценз или разрешително, санкциите ще са от 500 до 1.5 хил. лв., а при системни нарушения - до 6 хил. лв. За международните превози на пътници и товари ще се изисква евролиценз, а за вътрешните транспортните компании трябва да отговарят на изискванията за финансова стабилност до 2010 г. В действащия закон няма текст позволяващ конфискация на автомобила и нелегалните превози остават основен проблем за компаниите, коментира председателят на парламентарната комисия Йордан Мирчев. Той поясни, че липсата на достатъчен ефективен контрол води до съществуването на сенчест бизнес. Транспортното министерство е оборудвало 17 мобилни лаборатории, които да правят проверки на пътя на превозните средства, но те не могат да работят, защото няма назначени служители в автомобилната администрация. За миналата година са съставени 324 акта на компании, като са отнети шофьорските книжки или самите превозни средства.
Според председателя на Асоциацията на автобусните компании и директор на транспортната компания "Ивкони" Иво Константинов крайно време е да се въведе ефективен контрол и дори конфискация на автомобилите, за да се спрат редовните автобусни линии, които се осъществят под формата на случайни превози. Той каза също, че нелегалните превозвачи не возят по-евтино от изрядните. От транспортната компания "Ваканция" обясниха, че основният проблем си остават микробусите с до осем места, които не подлежат на лицензиране и превозват пътници от "врата до врата", например до Испания и Холандия. По данни на компанията тези превозвачи предлагат по-ниски цени, но впоследствие за преминаване на границата искат допълнителни пари и така билетът излиза по-скъп.
Неотдавна асоциацията обяви 80 микробуса дневно пътуват за чужбина и превозват по 600-650 пътници дневно. Пазарът се изчислява на около 50 млн. евро.
Според зам.-председателя на Националното сдружение на автомобилните превозвачи Красимир Лалов около 70% от вътрешните превози са нелегални. По думите му сдружението е предлагало нееднократно на транспортното министерство да ограничи този вид превози.