Митниците ще затегнат контрола за ТИР карнетите

Митниците ще затегнат контрола за ТИР карнетите

Агенция "Митници" трябва да засили контрола върху използването на ТИР карнетите, за да не допускат нарушения, които да доведат до блокиране на системата. Това съобщи транспортният министър Петър Мутафчиев след среща с генералния секретар на Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) Мартен Марми. Той пристигна на двудневно посещение в България и се срещна с премиера Сергей Станишев, представители на Агенция "Митници" и със зам.финансовия министър Георги Кадиев. ТИР карнетът представлява митнически документ, които се използва от международните превозвачи при транзит и гарантира мита и такси до 50 хил. долара. Притежателите на карнетите при превоза на товари не се нуждаят от физическа проверка на товарите. Преди месец ИРУ заплаши България с изключване от ТИР режима. Причината за скандала, който заплаши 4000 превозвачи, бяха претенциите на българските митници АЕБТРИ да плати митата, пропуснати заради контрабанда през 2002 и 2003 г. Според неофициална информация става дума за контрабанден китайски внос от Николай Методиев-Пилето. Той е обвиняем, но не е осъден и митниците няма как да получат парите си от него и затова ги търсят от гарантиращата организация - АЕБТРИ. Проблемът беше преодолян с намесата на правителството и митниците гарантираха. Според мен и колеги министри в случая като че ли беше нарушен диалогът и това бе една от темите, които обсъдихме с генералния секретар на ИРУ, каза Мутафчиев. Той обясни, че Агенция "Митници" не е поемала допълнителни ангажименти и ТИР конвенцията ще продължи да се спазва. Ще подобрим комуникацията с българското правителство, транспортното министерство и митниците, ако отново възникне проблем, за да не се стигне до намесата на международни застрахователи, каза генералният секретар на ИРУ Мартен Марми. Той обясни, че България трябва да бъде подготвен за либерализацията на автомобилния транспорт от 2007 г. Според него ЕС означава по-голяма конкуренция за българските превозвачи. По думите му България е един от лидерите в международния транспорт в Европа и има десет пъти повече камиони от Италия и четири- пъти повече от Франция.