Морският бранш възропта срещу стратегията за приватизация на БМФ

Морският бранш възропта срещу стратегията за приватизация на БМФ

Морският бранш възропта срещу стратегията за приватизация на БМФ
Морският бранш се възпротиви на стратегията за приватизация на Параходство БМФ, която публично беше представена и обсъдена в петък във Варна. Основен аргумент на браншовиците е, че стратегията предвижда за покупката на БМФ да кандидатстват предимно чартьори, а не корабособственици. Подобен подход не е целесъобразен и икономически обоснован, твърди председателят на асоциацията на морските капитани Димитър Димитров. Не е коректно и изискването купувачът да гарантира, че в рамките на 10 години 60 на сто от тонажа на флота ще плава под български флаг. Отговорността за това е на държавата, която трябва да направи флага ни достатъчно атрактивен, така както е в Словакия. Тя не е морска държава, но в момента основната част от корабите на българските корабособственици плават именно под словашки флаг заради преференциите, които им се предоставят, коментира Димитров. Според него не е добре да се обвързва продажбата на БМФ с независимостта на българската "Морска администрация", каквато връзка е посочена в ангажиментите, поети от България към ЕС. Това означава, че преговарящите от страна на България не са наясно с какво точно се занимава морската администрация, посочиха браншовиците.
Недостатък на документа е и заложеното приоритетно развитие на насипните и генералните товари, смята председателят на Българската асоциация на корабните брокери и агенти Свилен Крайчев. Световната тенденция сочи, че най-динамичният сектор в шипинга са контейнерните превози. В момента в контейнери се превозва почти всичко, включително насипни и генерални товари - зърно, метали и др. Недоумение буди и изпускането на развитието на танкерите и химикаловозите, където се строят най-големите кораби и се правят най-големите инвестиции, каза Крайчев. Според него претенцията в консорциума на купувачите да има чартьор е залитане на членовете на работната група, изготвила документа. Това автоматично изхвърля от надпреварата големите корабособственици, които, за да участват, задължително ще трябва да си намерят и чартьор.
Становище на основната част от присъстващите на обсъждането беше, че при изготвянето на документа е проявена голяма доза наивитет. Критериите към потенциалните инвеститори са такива, че сериозните компании трудно биха се включили в надпреварата. По думите на министъра на транспорта Петър Мутафчиев до момента нито една компания, било то корабособственик, оператор или чартьор, не е проявила интерес към бъдещата продажба на морския ни превозвач.
До 15 август работната група ще приема становищата и забележките на браншовите организации. Раздържавяването ще стартира догодина, а най-късно в началото на септември стратегията ще бъде одобрена от Министерския съвет и парламента. В документа обаче могат да настъпят сериозни промени по отношение на гаранцията на целите, каза Мутафчиев. Той отказа да посочи каква е прогнозната цена, която държавата очаква да получи от продажбата на 70 на сто от капитала на БМФ на стратегически инвеститор. Според него тя ще бъде равностойна на инвестициите, които трябва да бъдат вложени в дружеството, за да се обнови корабният парк и да се намали средната възраст на плавателните съдове с около 10 години. Сумата е между 500 млн. и 1 млрд. лв.
Преди приватизацията на параходството от активите му ще бъдат извадени Българският морски квалификационен център (БКМЦ), в който се обучават и преквалифицират морски кадри, баркентината "Калиакра" (тя вероятно ще бъде прехвърлена към "Пристанище Варна" ЕАД), почивната база на флота в местността Цигов чарк в Родопите и незавършената почивна станция на бившата корабостроителница в местността Ален мак до Златни пясъци. От активите ще бъдат извадени и двата ферибота - "Героите на Севастопол" и "Героите на Одеса". Те заедно с фериботния комплекс, който обслужва превозите на товари от и за Русия и Украйна, ще бъдат отдадени на концесия.