ТИМ и италианци ще наддават за "България ер"

ТИМ и италианци ще наддават за "България ер"

ТИМ и италианци ще наддават за "България ер"
Само два кандидата подадоха предварителни оферти в конкурса за продажбата на 99.99% от авиокомпания "България ер". Това съобщиха вчера от Агенцията за приватизация (АП). До изтичането на крайния срок индикативни предложения постъпиха от "Балкан Хемус груп" ЕАД - София, и "Еър уан - България" ЕООД - София. Така в заключителния етап от продажбата на авиокомпанията ще участват варненската икономическа група ТИМ чрез дружеството си "Балкан Хемус груп" и италианската Air One чрез специално регистрираната си компания "Еър уан България".
След разглеждане на подадените предварителни оферти АП ще определи кандидатите, които се допускат до участие в заключителния етап на конкурса, когато трябва да се подадат окончателните инвеститорски предложения. Вчера от адвокатската кантора, която представлява "Еърлайнс България", отказаха да уточнят защо дружеството не е подало индикативна оферта.
Първоначалният инвеститорски интерес към раздържавяването на авиокомпанията беше голям. Документация за процедурата закупиха седем компании, а четири от тях внесоха в АП документи, с които да докажат, че отговарят на предварително определените условия. Приватизационното ведомство сертифицира за участие три компании - "Балкан Хемус груп", "Еър уан - България" и "Еърлайнс България". Правилата на конкурса предвиждат в процедурата да се допускат както стратегически, така и финансови инвеститори. Надявам се на конкуренция между двата кандидати и съжалявам, че третият се отказа, каза транспортният министър Петър Мутафчиев. Той допълни, че е разговарял с Агенцията за приватизация сделката за превозвача да приключи до края на октомври, защото зимата е тежък сезон за авиацията.
"България ер" лети до 16 държави и има седем самолета, взети на лизинг. За първото шестмесечие на тази година загубата на компанията е 12 млн. лв. Тя изпитва недостиг на самолети, тъй като последните два се очакват да пристигнат в началото на септември.
През 2002 г. италианската компания прояви интерес за съвместно използване на слотовете на обявената в процедура на несъстоятелност авиокомпания "Балкан". Година по-късно нейни представители се срещнаха с бившия министър на транспорта и съобщенията Пламен Петров и ръководството на новосъздадения на мястото на фалиралата "Балкан" - "България ер". Интересът към държавния превозвач беше потвърден и при бившия министър Николай Василев. "Хемус ер" непрекъснато е заявявала желанието си да купи "България ер" и да консолидира пазара, след като преди две години закупи и "Виаджо ер". Превозвачът отчита нарастване на приходите от дейността с 34% за полугодието на 2006 г. и с 15% увеличение на пътниците. Тя има пет самолета, от които четири - "Боинг" - са собствени. През следващата година планира да купи още два.
"Еър уан" е наследник на основаната през 1983 г. "Алиадритика" (Aliadriatica), занимаваща се с летателни обучения, както и осигуряване на авиопревоз под наем. През 1988 г. инженерното дружество "Групо Тото" (Grupo Toto) става основен акционер в компанията, като към момента притежава 98% от компанията. На 23 ноември компанията се преименува в "Еър уан", като пренасочва вниманието си към редовни полети между Рим и Милано.
В момента мрежата на италианския авиопревозвач покрива 25 града, включвайки най-големите икономически и индустриални центрове в Италия. Компанията работи в партньорство с германската "Луфтханза", "Адриа еъруейз", "Аегеан еъруейз", "Еър Канада", "Кроатиа еърлайнс" и "Ю Ес еъруейз". За 2005 г. компанията е превозила над 5.6 млн. пътници. Приходите за миналата година възлизат на 491 млн. евро.