Тръгва нова кампания за данъчния кредит за колите

Тръгва нова кампания за данъчния кредит за колите

Ръководството на СВАБ избра пресконференцията в рамките на варненския автосалон, за да повтори отново искането си. Изложението беше открито в петък и ще продължи до неделя
Ръководството на СВАБ избра пресконференцията в рамките на варненския автосалон, за да повтори отново искането си. Изложението беше открито в петък и ще продължи до неделя
Нова серия от срещи с представители на държавната власт ще започне от септември Съюзът на вносителите на автомобили в България (СВАБ), като на тях браншовата организация ще настоява фирмите да ползват данъчен кредит за всички коли, които ползват, каза в петък председателят на съюза Стоян Желев. Според запис в закона от 1994 г. в момента компаниите си получават обратно ДДС-то за превозните средства с 6+1 места, камиони, автобусите и тези, които се ползват за основната дейност на фирмата. Така редица компании регистрират транспортни, куриерски, охранителни и рент-а-кар дружества, за да заобиколят нормативния акт по легален начин. Другата схема за спестяване на средствата от данъка лъсна покрай уволненията в КАТ - София, където луксозни джипове и леки коли, след трансформация, са вписвани като автомобили за доставка. Третият вариант е монтирането на т.нар. ДДС седалки от производителя или допълнително, които в повечето случаи не могат да се ползват, но фигурират и колата попада в така желаната категория.
"На пазара се усеща дискриминационното данъчно законодателство. Автомобилът остана единственият дълготраен материален актив на една фирма, който по закон е обявен за луксозна прищявка и следва да бъде санкциониран", поясни Желев. Той беше категоричен, че това няма да доведе до намаляване на приходите в бюджета, дори ще ги увеличи под формата на данък печалба и осигуровки, защото освободените средства от ДДС ще бъдат инвестирани от малкия и средния бизнес в растеж и работни места. Другият положителен ефект ще е излизането на светло на средства от сивата икономика.
От 2004 г. досега СВАБ предлага данъчният кредит да важи за всички фирмени автомобили, но това така и не се приема от управляващите. През април тази година в медиите се появиха твърдения, че финансовото министерство е заложило новия текст в промяна на Закона за ДДС. При гласуването на нормативния акт от парламента през юли обаче подобен запис липсваше.
От заинтересуваните държавни ведомства единствено Министерството на финансите е против искането на СВАБ, защото според техните разчети от връщането на ДДС за всички нови фирмени автомобили хазната ще бъде ощетена със 100 милиона лева годишно, каза Стоян Желев. Той добави, че тази сума е силно завишена, а методологията за формирането й е неточна.
От СВАБ предупреждават, че ако до влизането на страната в ЕС не се въведе данъчен кредит за всички коли на компаниите, държавата ще загуби много повече, защото физическото лице може да купи нова кола от друга държава в ЕС, то ще плати ДДС там, което тук ще му бъде възстановено след подаване на декларация. При последваща продажба на колата у нас гражданинът вече не дължи данък. Така този вид внос ще стане много популярен, защото фирмите ще си купуват коли не от вносителите, а чрез граждани. В Директива номер 6, която регламентира ДДС на територията на ЕС, няма ограничения за връщането на данъчен кредит на колите, е другия аргумент на вносителите.