Лъчезар Братоев: Яхтените пристанища трябва да бъдат в частни ръце

Лъчезар Братоев: Яхтените пристанища трябва да бъдат в частни ръце

Лъчезар Братоев
Лъчезар Братоев
Лъчезар Братоев е собственик на "Транскомерс - яхтен магазин", която се занимава с продажба на яхти и яхтено оборудване от 1991 г. Самият Братоев се занимава с яхтинг вече 19 години. Председател е на Българската асоциация на яхтените пристанища (БАЯП). Завършил е ВВМУ "Никола Вапцаров" със специалност "Корабоводене". След завършването си работи известно време на кораб на бившия "Океански риболов". По-късно става началник-отдел "Морско дело" в "Балкантурист", а след това и началник на яхтеното пристанище в Златни пясъци, което експлоатира и като пристанищен оператор. Той е сред водещите лектори на организираната от "Дневник" с партньорството на "Диневи и ко" конференция за развитие на яхтения бизнес в петък в хотел "Мираж" в Бургас.
Какви условия са нужни за развитието на яхтен туризъм?
- На първо място - хора, които не са бедни. Нужни са пристанища, които не са мръсни, и яхти, които да не са пред потъване. И това съвсем не е малко.
Можем ли в такъв случай да говорим за яхтен бизнес в България?
- У нас винаги е имало условия, но просто не беше дошъл моментът. Той назрява и определено се чувства разрастване в тази посока с отдаването на концесия на част от яхтените пристанища или построяването на нови. Такива са Созопол, "Венид яхт" на братя Диневи, пристанищата в Златни пясъци, в Балчик. Това са места, където сега се създава и развива яхтеният туризъм. Аналогична е ситуацията и във Варна.
Има ли пречки пред яхтинга?
- Пречки съществуват дотолкова, доколкото мисленето е още изкривено. Нормативната база не е достатъчна, а и хората нямат много пари. Дневният чартър на последната яхта, която аз започнах да менажирам, е 7500 евро. Малко хора могат да си го позволят. А тези, които могат - харчат пари за глупости, а не за яхтени круизи, тим билдинг или конференции на яхтата. Не говоря само за суперяхти, а и за яхтите на "Бавария", които продавам и с които напълнихме варненското пристанище. Те струват десетки пъти по-малко и са по джоба на местните бизнесмени.
Какво трябва да се промени в нормативната база?
- Като председател на Българската асоциация на яхтените пристанища (БАЯП) вече 15 години се боря за приемането на нормативна база, която да е специално за яхтен туризъм, т.е. за корабите за развлечение да не важи режима на търговските кораби. Напоследък се чувства по-добро отношение към яхтинга в служби като морската администрация, пристанищната администрация, гранична полиция. Много приятно съм изненадан от този факт, защото дълги години те изобщо нямаха отношение към яхтинга. Не знам дали това се дължи на предстоящото влизане на България в Европейския съюз.
За момента от промени се нуждае граничният ни режим. Надявам се съвсем скоро той да стане адекватен. Сега режимът предвижда при всяко излизане и влизане в българско пристанище плавателният съд да преминава през гранична контрола. Дори и в случаите, когато в рамките на ден от Балчик отиваш във Варна, а после, да речем, в Несебър. Във всяко от тези пристанища минаваш изходна и входна контрола.
Ако сравним граничния режим на България с този на съседните европейски страни, къде той е по-добре организиран?
- В Румъния режимът е такъв, какъвто е у нас и който е за големите кораби. Няма режим за яхти. Докато в Гърция и Турция се минава с т.нар. транзит лок режим. На практика той осигури бурното развитие на яхтения туризъм на тези страни. Той беше много напредничав допреди време. Последните години се появиха още по-облекчаващи процедури за яхтинга. Ако България въведе подобен режим, можем и да изпреварим Турция и Гърция в развитието на яхтения туризъм.
Какви са тези по-облекчаващи процедури?
- При тях се взема една контрола и се позволява каботаж по цялото крайбрежие, като съответният документ важи за даден период от време. Такъв е режимът в Западна Европа.
Има ли статистика колко яхти посещават годишно България?
- Преди години у нас идваха по 60-70 яхти. Лично аз съм докарвал толкова за един ден на ралитата "Кайра", които организирахме с колегата Христо Цветков. Със сигурност обаче тук ще идват все повече и повече яхти, както и такива под чужд флаг, но с българско участие.
Колко яхтени пристанища има в България в момента?
- Трудно е да се каже, защото яхтено пристанище в чистия си смисъл означава такова, което предоставя всички условия за яхтинг. В момента няма нито едно такова, но най-напреднали са Златни пясъци и пристанището на братя Диневи в Св. Влас. Созопол се оформя също като много добро яхтено пристанище и според мен ще бъде по-добро от горепоспоменатите. Надявам се и че новите концесионери на Балчик също ще изградят един хубав яхтен порт.
Какви приходи носи един яхтен турист?
- По данни на Световната яхтена организация яхтеният турист оставя приходи колкото 31 обикновени туристи. Той харчи средства не само за алкохолна консумация или посещения по дискотеки като масовите туристи. Той е като охлюв с къщичката на гърба си и като влезе в магазин, си купува много неща - дрехи, храна за по 20-30 дни, оборудване и много др. Точно това е разликата в един яхтен турист с този, който посещава Златни пясъци, Св. Константин или Слънчев бряг. В основната си част това са хора, които идват у нас, за да спестят пари. Нерядко на тях им излиза по-евтино да са тук на курорт, отколкото в собствените си страни. Яхтеният турист няма подобен манталитет.
Собственик сте на фирмата, която почти единствено успява да продава яхти в България. На какво се дължи това?
- Представител съм на фирмата, която продава най-много яхти в света - "Бавария яхтс". Компанията е вложила изключително много средства в компютризация и модернизация на производството. В пика си заводът произвежда по 18 ветроходни и 4 моторни яхти дневно и на практика се печели не от всяка отделна яхта, а от мащаба. Затова "Бавария яхтс" заляха цялото Средиземноморие. В Хърватия 80 процента от яхтите са на "Бавария". Почти всички чартърни флотилии в света също само от "Бавария". Но освен "Бавария" аз продавам и американски моторни яхти.
Има ли пазар на яхти в България?
- Не бих казал. Аз съм продал 9 яхти през тази година, като преди това за всичките 15 години не са продадени толкова яхти. Но аз тегля кредити и купувам яхти и само преди дни купих 18-ата си яхта за тази година.
Доколко състоянието на пристанищната инфраструктура може да се окаже ключов момент в привличането на туристи?
- Тя е основното. Не бива да се надяваме, че като дойдат много яхти, от тях ще се спечелят много пари, за да се строят пристанища. Смятам, че портовете не бива да бъдат държавна собственост, а държавата трябва да си запази само правата, които касаят държавността и националния суверинитет. Но бизнес структурите трябва да бъдат в частни ръце. Частникът е много по-гъвкав, много по-конкурентоспособен. Затова всички държавни яхтени пристанища незабавно трябва да се дадат на концесия или да се продадат. Защото, ако може едно пристанище да се продаде на една западна фирма, това би било идеално. Няма човек в България, който да е управлявал яхтено пристанище по-дълго от мене, и да знае за какво става въпрос. Яхтеното пристанище е като всяко друго инфраструктурно съоръжение. То повишава доходите на всичко и всички около него, било то хотели, магазини, но самото то по себе си не печели особено много пари. Възможно е да се печели, ако се управлява добре и има добра клиентела. Но трябва да имаш голям финансов ресурс и да чакаш дълги години, за да започне едно такова съоръжение да печели. Въпросът е, че всичко, което е разположено около яхтен порт, процъфтява. Селца, които имат яхтено пристанище, никога не западат. Затова трябва да се даде възможност тези пристанища или да се отдадат на концесия, или направо да се дадат на клиент. Пристанищата трябва да се управляват от частници.
През 2008 г. Варна ще бъде домакин на една от гонките в регатата "Тол шипс рейс" (доскоро известна като "Къти Сарк"). Ще повлияе ли този факт на яхтинга?
- Няма начин да не повлияе. Тук ще се струпат медии, както и тези, които се интересуват от подобни състезания. Те ще открият България. А установят ли, че тук има яхти за по няколко милиона, ще дойдат и самите те. Много българи ще видят, че тук става нещо и ще се замислят. Подобно събитие в яхтинга е равносилно на олимпийски игри.
С какво България може да привлече яхтени туристи?
- С това, че има какво да се види. Има и хубави вина, но най-хубавото е, че България е една непозната държава. Има яхтсмени, които от години плават, и им е омръзнало да посещават едни и същи средиземноморски пристанища и искат да дойдат тук с яхтите си.