Божидар Григоров: Ще конкурираме "Български пощи"

От средата на август лицензираният оператор "Изипей" АД (Easypay) започна да предлага пощенски парични преводи. Дружеството е петият оператор в България, който има право да предоставя универсалната пощенска услуга - парични преводи. "Изипей" притежава лиценз за срок от 20 години - до 2025 г., издаден от Комисията за регулиране на съобщенията. Операторът обяви, че ще предложи до 20 на сто по-евтини услуги от конкурента си "Български пощи".
Защо решихте да се включите на пазара на пощенски парични преводи?
- Причината за това е необходимостта да се осигурят този род услуги за потенциалните клиенти в страната.
Разбира се, има "Български пощи" и други оторизирани оператори, но в крайна сметка до момента в България
няма добре развити услуги. Не говоря само за пощенските преводи, а и за плащанията в брой за стоки и услуги.
Пример за това са битовите услуги. Тях можете да платите в пощите, но няма достатъчно удобни и уютни
места, където клиентът да влезе и, купувайки си мобилен телефон или ползвайки банкови услуги, да плати
комунални сметки, да преведе пари и т.н.
Представата ви за удобно място е многофункционален офис за услуги?
- Да, смятам, че бъдещето на тези услуги са, да ги наречем, центрове за услуги, в които може да получи комбинация от услуги. Знаете, че друга наша фирма - "Датамакс", предлага плащания през интернет от банкомат и телефон и това, което досега липсваше на клиентите, е именно възможността да ползват услуги
за плащане в брой. Нашата цел е да дадем на клиентите си всички възможности, т.е. онези, които не искат да ползват интернет, а да плащат в брой, да могат да го правят.
Това означава ли, че клиентите все още изпитват съпротива или недоверие към плащанията през интернет?
- Напротив, все повече хора ползват интернет услугите, расте броят и на плащанията, и на клиентите. Интернет
все повече ще се ползва като среда за парични преводи и изобщо за разплащания. Но има хора, които по една
или друга причина не ползват интернет, а нашият принцип е да дадем на клиента възможност за избор. Би могъл един месец да ползва интернет, а другия - гишето на "Изипей".
Каква е оценката ви за пазара на пощенските парични преводи? В момента според регистъра на
регулатора пет оператора имат право да ги предлагат.
- На пазара видимо присъстват "Български пощи" с голямата си мрежа от клонове и с т.нар. пощенски записи, на
които сме техни конкуренти. Две услуги има в пощите, които приличат на това, които прави "Изипей" - плащане на битови сметки и парични преводи. Но битовите сметки са на регионален принцип и няма как да ги платите от пощата в друго населено място. Видимо на пазара има ниша за тези услуги. Има нужда от такива услуги и това лесно може да се усети, ако отидете в един супермаркет, магазин или другаде. И друго липсва на пазара -
възможността да се осъществи връзката между интернет изпращането и получаването на пари в брой. Ако
искате да преведете пари през интернет чрез банкова карта на някого и той да ги получи в брой, говоря за малки суми, досега такава възможност нямаше. Така че "Изипей" предлага нова услуга.
Къде е достъпна услугата сега?
- В момента е достъпна в над 200 точки във всички офиси на партньорите, с които имаме договори - Централна
кооперативна банка и "Глобул нет солюшънс". Водим разговори с още банки и търговски вериги, като очакванията ни са в скоро време тези точки да бъдат 300-400, а в недалечно бъдеще - и хиляди.
Т.е. стремите се към национално покритие?
- "Изипей" и в момента има национално покритие, защото обявените 200 точки са разпределени равномерно в
цялата страна. Отсъстват единствено селата, но не е изключено да помислим и за част от тях след време. Но не забравяйте, че ние не сме поща все пак.
Това означава ли, че в бъдеще няма да предложите по-пълно универсалната пощенска услуга?
- Нямаме такива амбиции. Нашата концепция е друга и тя не включва конкуренция с пощите. Напротив, дори
предложихме миналата година на "Български пощи" при определен вид плащания през интернет и други хората
да получават пари в брой в тяхната мрежа. Отворени сме за сътрудничество, за да свържем двете мрежи.
Преди година, когато кандидатствахте за лиценз, заявихте пред "Дневник", че няма да предлагате пощенски преводи и няма да конкурирате банките. Промени ли се първоначалната ви концепция за дейността за "Изипей"?
- Ние предложихме на "Български пощи" сътрудничество, за което вече стана дума, и ако те бяха приели,
вероятно нямаше да се стигне дотам да искаме разрешение за такава дейност. Предложихме им да използват
нашата уеббазирана система в техните офиси за услугите, които "Изипей" предлага. Те не проявиха интерес и
ние решихме да започнем самостоятелна дейност. Що се отнася за банките, нашата услуга не е конкуренция на техните. Напротив, те са наши партньори и ние разчитаме в голяма степен на техните офиси за нашата мрежа. Тези плащания не са предмет на банкова конкуренция. Самите банки ще печелят от тях. Всеки партньор получава част от таксата, която се взема от клиента, и колкото повече офиси има, толкова по-големи
обеми ще прави. Пак ще кажа - разчитаме на партньори за нашата мрежа и нямаме амбиции да развиваме само огромна мрежа от офиси. И от тази гледна точка пак не конкурираме пощите, защото не планираме да правим пощенска мрежа.
Обявихте, че преводите ви ще бъдат до 20% по-евтини. На каква база е това намаление?
- В момента аналогичните на пощенския запис на "Български пощи" наши преводи имат съществени предимства. От една страна, са по-евтини - намалението е от 6% за 100 лв., през 17% за 200 лв. и 20%
намаление за сума от 300 лв. Освен това нашите пощенски записи се извършват в реално време. Това означава, че получателят може да вземе парите секунди, след като наредителят ги прати, и при това в произволна точка, което пощите не предлагат. Няма пощенски запис, който да се получи веднага. Това е
възможно благодарение на централизираната информационна система, работеща в реално време. В близко бъдеще ще може да платите сметки за комунални услуги във всяка наша точка, независимо в кой град живеете. Не съм чувал и тази услуга да се предлага сега от пощите. Друго предимство е възможността да направите
превод с дебитна или кредитна карта през интернет и парите да се получат в произволен офис в брой. И тази
услуга не се предлага на пазара.
Колко ще струва запис за 100 лева в мрежата на "Изипей"?
- Тарифата ни е твърда и е одобрена от Комисията за регулиране на съобщенията. Сравняваме я с "Български
пощи", доколкото държат пазара в страната. Таксата ни за превод на 100 лв. е 2 лв.
С кои банки преговаряте за партньорство?
- Не е коректно да го обявя, преди да сме сключили договор. Но ще има още банки, търговски вериги, дори отделни магазини в мрежата на "Изипей". Искаме да отворим максимално системата, т.е. всеки търговец би могъл да стане наш партньор.
Какво е необходимо за един партньор, за да предлага вашите услуги?
- Трябва да има интернет и да поеме ангажимент да получава и плаща пари в брой. За суми над определен
размер има изисквания и за сигурност. Системата на "Изипей" е за малки плащания, а максималната сума, която
се приема, е 5 хил. лева. Това не е система за търговски и междуфирмени плащания, които минават през банките. Очакваните суми, които ще се превеждат, са между 100-200-300 лева.Такива суми обикновено се превеждат от пощата, а не от банка. Сега вече ще може да се правят плащания и от банка.
Разработили ли сте отделна система от тази на "Ипей" за паричните преводи, или ще ползвате нейната система?
- Независимо че собствениците на двете фирми са едни и същи, "Ипей" е отделна фирма и отделна дейност.
Системата на "Изипей" е отделна, макар и разработена от един и същ екип.
"Изипей" е част от холдинга "Датамакс систем холдинг". Кои компании влизат в него?
- Да, станахме няколко фирми и направихме холдинг. В него влизат "Датамакс", "Изипей", "Ипей" и
"Инфонотари". Последната предлага цифрови подписи и ще предложи и доста услуги, свързани с тях. Не е тайна, че за да се популяризират услугите с цифрови подписи, политиката на "Инфонотари" е за период от 6 до 9 месеца да предостави безплатно цифрови сертификати. Отново разчитаме на банките като наши партньори да посредничат в тази дейност. Искаме клиентът да види услугата, да я пробва и ако реши, че му е полезна, след изтичане на безплатния период да започне да я плаща. Същото предложение е отправено и към
Националната агенция за приходите. Очакваме от следващата година стотици хиляди хора да ползват цифров
подпис, защото ще има все повече административни и банкови услуги, а хората все повече ще ценят времето си.