Българските компании стъпиха в новооткритите молове

Българските компании стъпиха в новооткритите молове

Българските производители на облекла намериха нова ниша, в която да позиционират продукцията си и да развият бизнеса си на вътрешния пазар. Все повече компании започват да налагат собствените си марки в България, като излизат на пряка конкуренция с чуждите облекла от ранга на "Манго", "Теранова", "Том Тейлър" и др. Това става благодарение на новоизградените търговско-развлекателни центрове от типа мол, в които българските производители наемат площи и отварят своите представителни магазини. Компаниите виждат в този подход възможността да привлекат по-голям брой клиенти и да създадат у тях лоялност към българските марки.
В новите комплекси в София магазините на "Нинка", "Дафне", "Ниа и Дорадо" и други български вериги се нареждат до търговските обекти на "Бос", "Мекс" и "Стефанел". Българските марки не се конкурират с чуждите само с цената си. Все повече те наблягат на качеството на материите и актуалността на моделите. Присъствието на българските марки в моловете е възможност да достигнат до по-голяма потребителска група. Това обяви мениджърът на пловдивската компанията "Вени стил" Веселин Славчев, която е създател на марката за дамски облекла "Етере". Компаниите не може да разчитат единствено на магазините си в тези търговски центрове, но това е достъп до повече клиенти, обясни още той. Имаме сериозни очаквания за дейността на магазина ни в единия от моловете в София и ще видим дали ще бъдат изпълнени. Това каза единият от мениджърите на друга пловдивска компания, която успешно налага марката си на българския пазар - "Ниа и Дорадо", Любомир Славов. Компанията има магазин в търговския център "Скай сити" в столичния квартал "Гео Милев". По мнение на Славов при лошо време или при големите горещини клиентите ще предпочитат да пазаруват в моловете, където всички магазини са събрани на едно място. При хубаво време по-посещавани ще са централните търговски улици в градовете, посочи той. Затова компанията ни няма да се откаже от магазините си извън моловете, каза Славов.
Повече от пет български марки за облекла са представени в най-големия засега мол в столицата - "Мол София". Там магазини имат българските компании "Денил", "Дафне", "Капаска", "Етере", "Нинка" и др. В "Скай сити" пък има магазини на "Батибалено", дамска мода "Росита", дамска мода "Тани", облекла с марката "Етере", облекла на русенската компания "Маркам", "Ниа и Дорадо", дамска конфекция "Кадифе" и др. Получи ли сме оферти и от другите молове, които сега се изграждат в по-малките градове, но още не сме решили дали ще отворим магазини и в тях, посочи мениджърът на "Ниа и Дорадо". Подобни комплекси ще се изграждат в Пловдив, Варна, Плевен и други градове в страната.
От вече повече от година част от представителите на текстилния бранш в България се стремят да налагат собствени марки не само на българския пазар, но и в страните от Европейския съюз и в другите региони. По този начин българските производителите намират механизма да оцелеят на конкурентния западен пазар. Тенденцията показва, че все повече компании в страната ориентират дейността си от шиене на ишлеме към разработване на собствени модели. Това води и до засилване на пазарните позиции на българските компании на вътрешния пазар. Доказателство за това твърдение са данните на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил, според които през първото шестмесечие вътрешната търговия с облекла и текстил се е увеличила с над 10 на сто в сравнение с първите шест месеца на миналата година.
За стабилното развитие на сектора свидетелства и реализираният износ на облекла и текстил за първата половина на годината. По данни на асоциацията експортът на българска продукция е нараснал с близо 7 на сто и е в размер на над 1.7 млрд. лв. Износът на текстил е със значително по-голям ръст от този на облеклата - съответно 14 и 5.5 на сто повече изнесена продукция в сравнение с шестте месеца на 2005 г.
Отчита си и значителен ръст в стойността на износа на текстил и облекло за страните от Европейския съюз - 10 на сто в сравнение със същия период на предходната година. Вторият по големина експортен пазар на България след ЕС е Турция, но стойността на експорта за там продължава да намалява (-3 на сто). На трето място се очертава Румъния с ръст от 6% в сравнение със същия период на миналата година. Този резултат обаче до голяма степен се дължи на факта, че големи европейски компании организират производството си в Румъния, откъдето възлагат поръчки на ишлеме в България. Делът на Румъния в българския износ на текстил и облекло вече възлиза на 3%. Швейцария и българските свободни зони са на пето и шесто място и двете бележат ръст, като износът за Швейцария се е увеличил 2.5 пъти в сравнение със същия период на 2005 г. Значително повишение в сравнение с първото полугодие на 2005 г. бележи експортът за Полша, Естония, Словакия, Словения, Финландия, Молдова, Украйна. Германия е отново основният ни пазар за конфекция, а Гърция - за трикотаж.

Най-големите потребители на българската продукция
Страна  Износ (в млн. лв.)
Промяна (в %)
Италия 372.3
+22
Гърция 326.3 -6
Германия 
304.8
+13
Франция 164
+3
Испания  100.8
+27
Великобритания  62.3
-2
Източник: НСИ